Marknad

Är er hemsida Sticky?


Stickiness handlar helt enkelt om hur väl anpassad hemsidan är för att besökaren skall fastna och bli engagerad. Oavsett vad det är som ligger bakom att besökaren stannar på er hemsida så är det en avgörande faktor för om besökaren förr eller senare ska kunna bli ett lead och en kund att denne blir kvar på er hemsida. För om besökaren inte dras in i hemsidan och blir engagerad så kommer denne inte att ägna er tillräckligt mycket tid för att på sikt kunna bli en kund.

Så bra hemsidor är helt enkelt sticky, de håller kvar sin besökare. Se det som ett spindelnät men det som får besökaren att fastna är bilder, text, smart layout och mervärde.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Hur mäter man om en hemsida är sticky?

Ett första steg är att mäta bouncerate både på startsidan och de viktigaste undersidorna. Hur många av besökarna som kommer in på hemsidan stannar kvar? Om denna siffra är hög är allt förgäves, hög bouncerate är som kunder i en butik som går in genom dörren och vänder inom några sekunder.

Vidare mäter man stickiness på hur mycket besökarna klickar runt, om de stannar på en sida tillräckligt länge för att ha läst en stor del av innehållet så är frågan vad gör besökaren härnäst? Det gäller att mäta klick på viktiga knappar och ibland handlar det om att ta reda på vart besökaren kan gå vidare när den är klar på en sida, det måste alltid finnas en eller flera ”dörrar” som för besökaren vidare runt på er hemsida och mot era viktigaste konverteringspunkter. Även för företag som inte sysslar med e-handel blir det allt viktigare att mäta konvertering i form av klick mot uppsatta mål på hemsidan.

Vad kan man göra för att förbättra sin stickiness?

Det finns mängder med saker som kan förbättra en hemsidas stickiness. Generellt är det bra att göra mätningar först och lista ut vad som fungerar bra (lär av detta) och vad som inte fungerar bra (börja jobba med det). Här är några punkter som spelar stor roll:

Bilder – använd bra och tilltalande bilder, testa även att lägga på text på bilderna för att se om det bidrar till ökat intresse.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Videos – är väldigt enkelt och engagerande för besökare, se till att videorna spelas upp direkt i hemsidan så att ni inte råkar skicka iväg besökaren till en hemsida som Youtube, tro mig Youtube är sticky och hamnar besökaren där är risken hög att den är förlorad.

Text – överlag är det viktigt att inte ha för mycket text för tidigt, det sållar många besökare bort som krävande och jobbigt. Få besökaren att börja läsa och vilja ha mer utan att steget ”att börja läsa” känns för krävande.

Dela upp information – på webben är det lätt att dela upp informationen på olika sätt, i rutor, objekt osv. På så sätt kan man hålla isär brödtext från fakta, punktlistor etc. Hemsidans undersidor ska inte påminna om något som man hade kunnat göra i word där all information staplas på höjden och det enda som avgränsar är radbryt och kanske några streck och rubriker. Väl uppdelad information gör det lättare för besökaren vilket leder till att denne gärna stannar längre.

Knappar – se till att ha tydliga knappar som får en att vilja klicka så att besökaren hela tiden kommer vidare

Du kanske också är intresserad av – exempelvis om du säljer utbildningar inom coaching och ledarskap och besökaren läser ett blogginlägg om vikten av att coacha sin personal, länka gärna vidare i slutet av texten eller skapa funktioner som hänvisar till fler inlägg, sidor eller guider som har med coaching att göra, det är ju trots allt ett område som du vet att besökaren är intresserad utav.

Var detta sticky?

Förhoppningvis lyckades jag fånga in dig med detta inlägg och har du kommit hit så var uppenbarligen innehållet sticky nog, passa gärna på att dela inlägget i sociala medier med ikonerna nedan och lycka till med utvecklingen av er hemsida!

Ett växande begrepp inom webb och SEO är stickiness, här reder vi ut vad det innebär och kommer med lite tips hur ni kan göra er hemsida mer sticky.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer