Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2016-11-15 | Av: Sanna Everskog

Bästa tiden och dagen att skicka nyhetsbrev och email

Den eviga frågan: När är det bäst att skicka sitt nyhetsbrev eller mailutskick? Det finns otroligt mycket statistik och uppfattningar om du googlar på ämnet – här kommer mina tankar om när du ska trycka på send.

Jag önskar att det fanns ett svar så som tisdag kl. 08.17. Men riktigt så enkelt är det så klart inte, även om det finns vissa dagar som generellt är bättre än andra, beroende på din målgrupp.

Rekommenderad guide: Så fångar du läsaren!

Utskick till företag – dagar & tider

Vi har märkt att det funkar bra att maila personer på företag på vardagar mellan kl. 08 – 11. En bred marginal, du får testa för att se vad som fungerar bäst för dina mottagare.

För vissa av våra kunder har exempelvis 12.45 varit en kanontid, så att mailet ligger högst upp efter lunch. Jag rekommenderar inte att skicka efter kl. 15, det har inte gett bra resultat. Kl. 14 är ”sista chansen”.

De bästa dagarna är tisdag och torsdag. Onsdag är okej, om tisdag/torsdag inte funkar. Måndagar är en stor mötesdag, det är då många har frukostmöten och planerar veckan (och många är lite deppiga över att helgen är över och pallar inte läsa alla utskick som samlats i inkorgen).

På fredagar är folk i helgtänk och kan mentalt ha checkat ut för dagen. Alternativt tar de tidig helg och ditt utskick raderas när de kommer tillbaka på måndagen. Vi undviker absolut att skicka på helger till företagsadresser.

Skicka rätt information i rätt tid: Vad är buyer’s journey?

Utskick till privatpersoner – dagar & tider

Här anser jag att det kan vara lite mer högt och lågt. Det beror mycket på innehållet. Ska du pusha för en rea, specialerbjudande i butik eller något inom nöje kan faktiskt fredag vara en utmärkt dag så att folk har det top of mind inför helgen. Om du vill vara på den säkra sidan – skicka 3-5 dagar innan helgen och påminn på fredagen.

Här kan även lördag och söndag vara bra dagar att göra utskick på (men inte tidigt på morgonen). Testa dig fram och jämför CTR. Söndag brukar ha en lägre open rate men en högre click through rate (CTR – procent klick av antalet öppnade).

En av våra kunder inom rekrytering har en kampanj för folk som söker jobb. De mailen går ut kl. 07 på vardagar så att mottagarna kan läsa på väg till jobbet. Inte så soft om chefen ser att du tar emot jobbsökartips. De har galet bra siffror: 63% open rate och 37 % click through rate.

Skicka mail till olika åldrar

Ålder kan även vara en bra parameter att ha i åtanke. Ska mailet till yngre personer har det visat sig att man kan skicka lite senare på dagen med bra resultat (peak vid kl. 13). Vuxna är bättre att skicka till mellan kl. 08 – 10.

Missa inte: 5 anledningar till varför er content inte fungerar

Dag & tid i all ära, ämnesraden är minst lika viktigt!

Dåligt resultat trots alla magiska tips ovan? Se till att jobba med ämnesraden! En trist och oinspirerande ämnesrad är döden för vilket tjusigt nyhetsbrev som helst. Våga vara vågad! Jag pallar inte öppna mail som heter ”Exklusivt erbjudande” eller ”Nyheter från oss” osv.

Tyvärr är det vanligt att ämnesraden är det sista man sätter innan man skickar. Egentligen ska man lägga lika mycket tid på ämnesraden som på att faktiskt skapa nyhetsbrevet. …men det har man sällan tid och möjlighet till. Så försök att börja fundera på ämnesraden tidigt i arbetet.

Jag och vår copy Sanna brukar bolla ämnesrader med varandra. Vi tokskriver förslag i chatten tills tankarna tar slut, sen bakar vi ihop en magisk rad och låter den marinera innan det skickas iväg. Vi försöker hitta något som är kort och slagkraftigt.

Googla gärna på best practice vad gäller ämnesrader. Det finns så mycket som kan trigga spamvarningar och vägen tillbaka därifrån är tung och lång. Undvik ”!!!”, ”STORA BOKSTÄVER” och andra knasiga tecken.

Övriga tips!

  • Tänk på din målgrupp och testa att utgå från dig själv om du befinner dig i den. När vill du ha mail?
  • Ska du skicka på en tid när folk oftast inte sitter framför sina datorer (kvällar och helger) så måste du se till att emailet är tok-optimerat för mobiler.
  • Ha skollov och andra ledigheter i åtanke. Om det är ett viktigt event eller liknande som mailet ska pusha för är kanske inte påsklov och höstlov är de mest optimala veckorna att skicka under.
  • ”Alla” vet att tisdagar och torsdagar är bra mail-dagar. Så du kommer inte vara ensam i inkorgarna. Testa istället en onsdag eftermiddag för att se vad som händer.
  • En av mina vänner mailar studie- och yrkesvägledare samt lärare. För henne har det visat sig att fredagar runt kl. 13-15 är bäst, eftersom de generellt har mindre att göra då.
  • Är målet med utskicket att mottagarna ska gå in på er sajt eller göra en action? Då ska du inte stirra dig blind på open rate, då är det click through rate du ska hålla koll på när du ser vilka dagar och tider som funkar bäst för er.

Lycka till!

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn171Email this to someone
Kategorier: Digital Marknadsföring | Marketing Automation |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer