Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2017-05-10 | Av: Charlotte Rasmussen

3 tips för bättre struktur i dina (inbound) projekt

Som projektledare söker jag ständigt efter nya verktyg och tips som hjälper mig att underlätta i projekten, främst för resurserna, men även för mig som projektledare.

Under mina 2 år på Invise har jag hunnit jobba mig igenom en hel del system, verktyg och hjälpmedel. Vissa har funkat bra, vissa mindre bra – men 3 guldkorn har jag lyckats hitta och dessa vill jag nu dela med mig av till dig som också roddar med projekt på daglig basis.

1. Trello

Så enkelt, så användarvänligt, och det finns ett giphy-plugin!

I vårt Trello-konto har varje kund sitt eget “board” som låter projektledaren få en tydlig överblick över vad som är på gång hos kunden. Varje resurs har också ett personligt “board” där alla ens uppgifter finns samlade, återigen ger detta en tydlig överblick av den totala arbetsmängden och ger resursen en smidig prioriteringslista att jobba efter.

Strukturen i Trello går att bygga upp precis hur man vill. På Invise använder vi oss av en ganska basic struktur där uppgifterna placeras i en ToDo-lista. När en uppgift är påbörjad flyttas den enkelt, genom drag-and-drop, vidare till en Doing-lista. När uppgiften sedan slutförts placeras den i en “Review-lista” och arkiveras till sist av ansvarig projektledare. Smidigt och tydligt från start till stopp.

Lästips!Stärk er digitala närvaro med 5 smarta gratisverktyg!

Plugin till Trello

Ett obligatoriskt plugin (även kallat Power Ups på Trello-språk) till Trello är “Scrum for Trello”. Scrum ger dig möjlighet att sätta ett tidsestimat på varje uppgift. När man som hos oss på Invise har flera projektledare på varje resurs, är detta en riktig life-saver då Scrum alltså visar hur många timmar som redan ligger i resursens pipe. Det låter oss projektledare få perspektiv på när nya uppgifter kan utföras och låter alltså oss sätta mer rimliga och hållbara deadlines.

Andra bra Power-Ups värda att spana in är b.la. koppling med Slack, Github och integration av Gantt-schema – som leder mig vidare till punkt 2:

2.Gantt-schema

Saknar du helhetsperspektiv på dina projekt? Då borde du definitivt börja skapa Gantt-scheman.

Ett Gantt-schema visar kort och gott en tidslinje med alla aktiviteter som ska utföras i ett projekt, när de ska utföras, vem eller vilka som ska utföra aktiviteterna samt vilken aktivitet som eventuellt är beroende av en annan.

Jag har använt mig av Gantt-scheman sedan jag påbörjade min roll som projektledare. Det har många gånger räddat mig från att missa deadlines och har hjälpt mig att få just ett helhetsperspektiv över projekten. Främst är det fantastiskt att använda sig av i de lite längre projekten som kanske sträcker sig över några månader, men det är egentligen minst lika fantastiskt att använda sig av i mindre projekt också.

Lästips! ”ROI på er inbound marketing

3. Slack

Slack är alltså namnet på ett kommunikationsverktyg. Slack både underlättar och bidrar till en smidigare kommunikation men jag vill även påstå att det förstärker företagskulturen och bidrar till många skratt här på Invise.

Med Slack kan man ha helt vanlig tvåvägs-kommunikation men även skapa gemensamma trådar och chattgrupper där alla kan delta. Vi har t.ex. allt från Skam-trådar och tränings-trådar till mer “seriösa” chattgrupper inom kategorierna webbutveckling och Inbound Marketing, där vi kan dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter till varandra.

Tidstjuv eller great to have?

På Invise har vi under en tid pratat en hel del om hur vi kan förbättra vårt fokus och flow, och just en kanal som Slack är något som både kan hjälpa och stjälpa fokus och flow. Så se till att ha en tydlig gemensam struktur satt om du ska implementera detta på din arbetsplats, på så sätt kommer Slack bidra till en enkel kommunikation även hos er. Men det är ju som med allt annat egentligen, tydlig struktur is key!

Ni vet känslan när man verkligen känner att man har koll på varenda minsta lilla detalj? Med dessa tre verktyg tror jag verkligen att ni kan komma en bra bit på vägen till att uppnå den känslan. Verktygen har hjälpt till att underlätta i mina projekt, och jag hoppas att minst något av dem kan hjälpa dig också!

Lycka till! 🙂

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn19Email this to someone
Kategorier: Digital Marknadsföring | Inbound Marketing |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Charlotte Rasmussen

Av Charlotte Rasmussen

Har ett stort intresse för marknadsföring och företagande, men brinner framför allt för ledarskap, planering och strategiskt arbete. Anser att allt man gör i livet är projekt, stora som små, och lever efter att man alltid kan göra saker bättre. Har studerat projektledning på Berghs School of Communications.

Visa kommentarer