Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2017-05-16 | Av: Fredrik Fernström

Vad gör en bra hemsida bra?

Vi på Invise är specialister inom inbound marketing och vi skapar dessutom hemsidor. Över de senaste åren har det hunnit bli ett helt gäng hemsidor och fler är på gång. Branschen är snabbt föränderlig och det hinner ske massor på bara ett år eller två, vilket dessutom gör att vi ständigt lär oss nya saker inom både webb och inbound.

Men i grund och botten vill alla ha en snygg och bra hemsida. Eller helst en riktigt snygg, cool hemsida som stärker varumärke och intern stolthet samtidigt som den skapar nöjda besökare och bidrar till fler affärer.

Men vad gör då en bra hemsida till just det?

Primärt syfte  – vad vill besökaren?

Till att börja med är bara en hemsida bra om dess besökare är nöjda. Jag hörde en kollega prata om SL’s hemsida för ett tag sedan. Tydligen fick de kritik då deras hemsida för ett par år sedan innehåll massa information och nyheter och bara en liten ruta för att planera sin resa. För den som kollar på deras startsida nu ser man att allt handlar om att underlätta för resenären på flera tänkbara sätt. Så här har man helt klart plockat upp vad besökaren vill och byggt därefter!

Sekundärt syfte – vad vill ni?

Denna del är också viktig, bara inte riktigt lika viktig som den föregående. För ni kan inte sätta er själva först. En besökare är anonym (i alla fall någorlunda), har oftast ont om tid och är till en början illojal mot hemsidor man inte känner till. Alltså gäller det att göra rätt från början! Ta hand om besökaren på dennes villkor och börja sedan efter hand att styra mot det som är viktigt för er också. Det kan handla om att få in leads, få besökare att komma tillbaka, att dela ert material och mycket mer.

Lästips! ”14 enkla tips till en bättre digital närvaro”

Några nyckelfaktorer

Så för att svara på vad gör en bra hemsida bra, här är några nyckelfaktorer som vi har kommit fram till genom åren:

  • Majoriteten av ens besökare eller de besökare man riktar sig emot hittar snabbt och ofta på ett interaktivt eller kreativt sätt vad de vill ha.
  • Besökarna får en verklig upplevelse av er (gäller i alla fall våra kunder som i grund och botten är offlinebaserade bolag). Är ni roliga, nördiga, proffsiga, lekfulla eller något annat så låt det lysa igenom.
  • Att det är responsivt (funkar på alla skärmar) är en självklarhet,men det är enorm skillnad på att ”fungera” eller ”fungera bra”. Tålamodet för en dålig mobil upplevelse är noll. Låt detta styra utvecklingen lite mer.
  • Informationen är interaktiv (statiskt innehåll blandas upp med bloggposter, nedladdningsbart material etc.)
  • Less is more, snittbesökaren kanske besöker 3 sidor på er hemsida. Make ‘em count

Lästips! Guide: Responsiv webb

Helheten och optimeringar är viktigast

Sen kommer vi till de kanske viktigaste delarna. Hemsidan måste sättas in i det större sammanhanget. För vad hjälper det att jobba ned i minsta detalj på sin hemsida om inte besökarna är där. Det är därför vi på Invise är så måna om att placera in webben som en del i en inbound marketing-strategi. Det måste finnas en handfast plan för att driva trafik, ta hand om leads och allt däromkring för att hemsidan verkligen ska ge den effekt man önskar.

När hemsidan har byggts med besökaren i fokus, satts in i en helhetsplan och följt punkterna ovan så kommer den sista delen. Att analysera och optimera. Här finns de stora segrarna att hämta. Det är därför vi pratar mer och mer om Growth Driven Design (GDD), vårt sätt att arbeta med webb löpande för att faktiskt få ut mer och mer resultat från sin hemsida.

Läs mer om GDD här: Growth Driven Design – mätbara resultat!

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn15Email this to someone
Kategorier: Design | Growth Driven Design | Responsiv Webb |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer