Marknad, Sälj, Business

Därför är LinkedIn bra för business


I höstas gick antalet svenska medlemmar på LinkedIn över två miljoner. Vi är några av de mest aktiva i karriärsnätverket som idag stoltserar med över 300 miljoner användare världen över. Det är här vi nätverkar, söker kunskap inom vår profession och inte minst hittar ingångar till nya affärer.

LinkedIn startades redan 2003 och hade en stadig tillväxt fram till för några år sedan då de slog igenom ordentligt på den globala scenen. Nu växer nätverket med två nya medlemmar per sekund och är en kraft att räkna med, speciellt om du arbetar inom B2B.

Därför ska du och ditt företag finnas på LinkedIn

Här listar vi några av anledningarna varför du och ditt företag bör finnas och vara aktiva på LinkedIn:

  • Din målgrupp finns redan på LinkedIn och söker kontinuerligt efter företag som är relevanta för dem. Så se till att ha en uppdaterad profil; bra profilbild och tydlig information. LinkedIn kan mycket väl vara där första intrycket sker mellan dig och framtida kunder.
  • LinkedIn låter företagsprofiler ha följare, precis som Facebook och Twitter. Dina följare kan hjälpa till att sprida er och ert varumärke inom sitt kontaktnät och vidare därifrån. Men det sker inte automatiskt – se till att ni delar information av värde (läs mer i vår guide om inbound marketing)!
  • Var top of mind hos dina kontakter! Ha en stadig ström av uppdateringar och delningar samtidigt som du kommenterar och är aktiv i grupper. Sätt upp en strategi för företagets LinkedIn-profil, implementera och följ upp.
  • Att vara aktiv och hungrig på LinkedIn gör att du ligger steget före dina konkurrenter. Du blir synlig i nätverk inom nätverk, skapar fler leads, vårdar relationer, kortar ner säljcyklar och i slutändan förlänger dina kunders livscykel.
6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Bonus!
LinkedIn är en fantastisk plattform för dig som söker nya medarbetare eller söker jobb. Här har headhunting har blivit vardagsmat och du som söker ny personal kan leta upp personer med rätt kvalifikationer och bakgrund. Har du tur är de aktiva i grupper och diskussioner, något som ger dig värdefull insyn i deras kompetens och person.

Söker du jobb? Se till att ha en uppdaterad och relevant profil – ta en titt här för våra bästa tips!

 

Vill du läsa mer?

Blogginlägg: Ingen inbound marketing utan sociala medier
Guide: Vad är Inbound Marketing?

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer