Marknad, Business

Den orimliga arbetsbeskrivningen


För dig som marknadschef

Du som marknadschef känner säkert igen scenariot. En ny kanal eller ett nytt system blir intressant för bolaget – du får bollen i knäet och förväntas kunna lösa det hela själv. ”Det lär ju bara ta en timme eller så” har du säkerligen hört ett par gånger.

Så – det du behöver göra är ju bara att övertala VD:n att ni behöver anställa en expert på området eller ta in en byrå som hjälper er! Tyvärr så är det inte så lätt – men det är det som krävs för att lyckas med inbound marketing.

För dig som VD

Företagets ekonomi och framgång ligger på dina axlar. Du ska styra skeppet till målet! Något du därmed alltid har i åtanke är kostnader. När ett nytt system eller en ny kanal (som t.ex. sociala medier när de boomade, eller Google Adwords när det kom) dyker upp så är du av rimliga skäl motvillig att investera i ny personal som hanterar det hela. För det borde ju marknadschefen kunna lösa, vad kan det ta? 1-2 timmar kanske?

Tyvärr så är det inte så lätt, det heller.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Den orimliga arbetsbeskrivningen

Låt oss sammanställa en jobbannons för en så kallad ”One man army” som sköter hela företagets inbound marketing.

”Vi på Företag AB utökar nu vårt framgångsrika team!”
Vi söker dig som är en digital expert med 8 armar och kan hantera samtliga system och digitala kanaler som finns.

Vi söker dig som är expert på:

  • Sociala Medier
  • SEM
  • SEO
  • Email marketing
  • Marketing automation
  • Lead generation
  • Konverteringsoptimering
  • Webbanalys
  • Grafisk formgivning
  • Copywriting

Vi ser gärna att du är effektiv, gillar att ha alla bollar i luften, kan se synergier i framgångsrika teamöverskridande och organisationsbiologiska insatser, har god social förmåga och älskar att jobba med människor.

Så här kan en vanlig arbetsdag hos oss på Företag AB se ut:

Morgonens första två timmar spenderas med att bevaka och respondera i våra sociala kanaler. De nästkommande 6 timmarna innan lunch arbetar du med att ta fram träffsäkra mailkampanjer och segmenterar de leads som kommit in under helgen. De första 3 timmarna efter lunch jobbar du med sökmotoroptimering och följer upp det med 7 timmars konverteringsoptimering av webbplatsen. I slutet av dagen sitter du de sista 6 timmarna med webbanalys och strukturerar upp vår innehållsstrategi.

Genomsnittlig arbetsdag: ca 24 h

  • Konkurrenskraftig lön
  • Goda utvecklingsmöjligheter
  • Garanterat magsår utlovas!

Inbound marketing kräver FLERA specialister

Som du ser så blir arbetsbeskrivningen för en person som ska sköta all inbound marketing helt ensam fullkomligt absurd.

Samtidigt så vet vi att det är en tuff balansgång mellan att stärka personalen och hålla nere utgifterna, men när det kommer till inbound marketing så bör man aldrig kompromissa på kvaliteten. (Det enda man åstadkommer med det är att du sänker dina chanser att nå god ROI…)

För inbound kräver expertis från flera olika specialister, något som är mer eller mindre omöjligt att uppnå i en person (åtminstone en människa).

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Som vi nämnt förut så kräver inbound marketing expertis från flera specialister. Det är extremt svårt att få ihop en hållbar strategi som ger ROI och lyfter ert varumärke om man ska försöka göra allt själv.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer