Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2015-05-11 | Av: Sanna Everskog

E-postmarknadsföring vs. Marketing Automation

E-postmarknadsföring är inget nytt inom digital marknadsföring. ”Spam-mail” tänker säkert en del av er. Alla de där reklamutskicken som snabbt fyller inkorgen med rabatter hit och exklusiva grejer dit. Och ja, så är det många gånger med just e-postmarknadsföring och nyhetsbrev som skjuter hejvilt från höften.

Misstaget många gör är att bunta ihop e-postmarknadsföring med marketing automation. Jag har skrivit om ämnet innan och då använt mig av båda begreppen. Men jag har ändrat mig. De beskriver inte samma tjänst!

Vad skiljer e-postmarknadsföring och marketing automation åt?

Båda sker via e-mail men där stannar likheterna. E-postmarknadsföring ser jag som ett trubbigt verktyg som dundrar på i 120 i hopp om att träffa någon av alla tusentals mottagare. O-nischat och påträngande. Marketing automation däremot är den mer sofistikerade av de två. En finkänslig uppfinning med de sociala känselspröten påslagna som endast erbjuder det mottagaren faktiskt är intresserad av.

Marketing automation är ett viktigt verktyg inom inbound marketing för att ge besökaren relevant information på ett trevligt sätt i rätt tid. Om du är intresserad av led-lampor ska du inte få mail om rabatt på plattänger – även om de säljs i samma butik. Det handlar om att segmentera och intressera utifrån vilka mottagarna är och vad de vill veta mer om.

Läs även: Den viktigaste faktorn inom hela er digitala marknadsföring

Så skapar vi på Invise en fin relation med våra leads

Ett exempel på fördelarna med marketing automation (med oss som exempel) är att de som jobbar med sälj inte blir tipsade om inlägget ”Skriva för webben”. På samma sätt kommer inte kommunikatörer få mail om inlägg skrivna för chefer på ledningsnivå.

Vi hade kunnat göra det lätt för oss och pumpa ut en och samma kommunikation till alla. En generisk kommunikation hade sparat mantimmar men tappade och iritierade leads hade kostat oss än mer i förlorade intäkter.

Marketing automation är en viktig del inom inbound marketing. Ladda ner guiden ”Vad är inbond marketing?”

Marketing automation utbildar och värmer dina leads

Tack vare marketing automation kan du enkelt nå dina olika målgrupper och ge dem relevant och nischad information som utbildar inom ditt område. Det handlar inte om att de till slut ska klara av att göra dina tjänster själva, utan att ge dem kött på benen kring er som företag och det ni erbjuder.

Marketing automation ger dig varma leads att kontakta vilket är så mycket trevligare än att sälja med kalla samtal – för alla involverade parter.

Här kan du läsa mer om hur marketing automation funkar och segmenterar leads!

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn49Email this to someone
Kategorier: Digital Marknadsföring | Inbound Marketing | Marketing Automation |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer