Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Effektivisera säljtiden Publicerat den: 2017-03-14 | Av: Clara Söderberg

Effektivisera er säljtid med ett bra CRM-system

Ett CRM-system är ett mjukvaruverktyg som säljare inom en organisation kan använda för att få bättre koll på potentiella och befintliga kontakter. Idag finns en hel del olika system att välja på, men samtliga existerar för att effektivisera din säljtid. I det här blogginlägget går vi igenom varför det behövs i din organisation.

Syftet med systemet är att tillhandahålla ett kundregister som är organiserat, uppdaterat, lätt att förstå och användarvänligt. Med ett bra CRM-system kommer du långt, eftersom det effektiviserar de flesta tidskrävande uppgifterna som säljare har. På er säljavdelning kanske man fortfarande manuellt registrerar kunder i krångliga kalkylark och använder post-it’s för att hålla koll på sina leads. Eller så har ni hittat ett CRM-system som funkar, men som inte går att integrera med era andra system.

Ladda ner vår kostnadsfria guide: ”Sales automation – säljchefens nya digitala vän på presale”

Fokus på sälj

Med ett CRM-system kan ni automatisera ineffektiva uppgifter vilket gör att säljarna kan fokusera på att stänga affärer. Interaktioner mellan säljare och kontakt kan trackas automatiskt eller loggas manuellt, och alla affärer kan samlas på en plats vilket ger en bra överblick. Vissa system erbjuder även en typ av prognos som räknas ut baserat på summan av era potentiella affärer x sannolikhet att ni säljer. Detta gör att ni hela tiden kan ha koll på hur affären rör sig framåt, och motiveras av det faktiska beloppet som den är värd.

Läs blogginlägget: ”Säljchef? 3 saker du måste veta om marketing automation”

Välorganiserad försäljning – vid rätt tillfälle

I ett bra CRM-system finns även möjligheten att sortera och sätta upp inställningar för varje säljares egna kunder och leads. Detta skapar de bästa förutsättningarna för välorganiserad försäljning. Systemet är alltid up-to-date med den senaste informationen. Detta gör det även enklare för säljarna att jobba som ett team, eftersom all data finns tillgänglig för alla, hela tiden. De administrativa fördelarna med CRM-systemet är många, men viktigast av allt är att det ger säljarna tillräckligt med information om sina prospekt och kunder för att kontakta dem vid precis rätt tillfälle. Om du dessutom integrerat ert CRM med ett verktyg för marketing automation har ni ett riktigt guldläge att göra bra affärer.

OBS! Potential cashflow alert: 
När du använder HubSpot’s verktyg för marketing automation ingår det (enligt oss) bästa CRM-systemet på marknaden. Detta innebär två system som lirar i perfekt harmoni – till priset av ett. Sug på den karamellen.

Kontakta mig om du vill veta mer 🙂

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn11Email this to someone
Kategorier: Försäljning |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Clara Söderberg

Av Clara Söderberg

En glad sprätt med mycket driv och energi. Jag är noggrann och strukturerad med en ständig strävan att maximera effektivitet och resultat. Den digitala marknadsföringen fångade mitt intresse för flera år sedan, och sedan dess har jag varit fast.

Visa kommentarer