En hemsida blir aldrig färdig


Vi har haft en intensiv period här på Invise som inneburit flera lanseringar av nya hemsidor till våra kunder. Det är självklart kul för oss när en lansering blir av och ett långt arbete förverkligas. Men med det här inlägget tänkte jag ta upp att hemsidor egentligen aldrig blir färdiga.

För flera år sedan läste jag ett tips inom företagande som löd något i stil med ”tro aldrig att ditt företag blir färdigt”. Självklart är det så, ett företag måste ju alltid utvecklas och vara på tå. Once you stop growing, you start dying som Tony Robbins brukar säga. Och samma sak gäller med hemsidor – fast detta har nog inte alla riktigt förstått. Många företag lever kvar i tron att en hemsida är något som byts ut med några års mellanrum. Däremellan gör man bara lite enkla uppdateringar osv. Generalfel! Arbetet börjar när en hemsida lanseras, då gäller det att mäta och förbättra på precis alla punkter.

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

För hur noga man än tänkt igenom en ny hemsida så kommer man att ha fel på flera punkter. Besökare agerar olika och det enda sättet att ta reda på hur en hemsida verkligen fungerar är att analysera besökstrafiken och justera därefter. Så oavsett var ni befinner er med er nuvarande hemsida så ställ om ert tänk, en hemsida blir aldrig färdig. Den når status ”redo för lansering” vilket i praktiken innebär att den är så pass genomarbetad att den kan presenteras för marknaden och att man vill jobba vidare med riktig data som underlag för framtida förbättringar!

Vill du kolla in lanseringarna som jag nämnde i början av inlägget så hittar du dem här:

www.frank.se
www.novare.se
www.qall.se

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer