Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2017-03-22 | Av: Sanna Everskog

5 enkla SEO-tips för ditt content

När jag började jobba inom digital marknadsföring skydde jag SEO som elden. Jag tyckte att det var tråkigt, krångligt och komplicerat. Det var dumt, kan man känna så här i efterhand. Men ju mer jag förstod mig på SEO, desto roligare blev det!

Men det gör att jag förstår varför många av våra kunder skruvar lite på sig och sätter upp en mur när det kommer upp på tal. ”Vi borde satsa på det, ja joo.. Men det är så dyrt, kommer vi komma på första plats? Jag fick en sökordsanalys en gång och vi har rött på alla ord.”

Det här inlägget riktar sig inte till de som känner att de måste göra en totalrenovering eller ta fram specifika sidor bara för SEO – då ska ni ta in en specialistbyrå. Mina SEO-tips är för dig som vill veta mer om SEO och hur du kan använda det i ert content online så som exempelvis tjänstetexter och blogginlägg. Helt enkelt hur du kan ge ditt content bra förutsättningar!

1. Skriv inte för Google – skriv för läsaren

Tänk inte bara SEO när du skriver dina texter. Skriv så att det blir intressant och/eller kul att läsa för den som kommer till sidan först och främst. Ge ett värde med texten. Sen, när du är klar, då är det dags att gå in och ge en SEO-touch.

Ett annat alternativ är om ni har genomfört eller fått en sökordsanalys, då har du en massa bra topics att utgå från. Så kan du skriva för läsaren utifrån dem.

2. Hitta bra sökord

Det finns en uppsjö av program och tjänster som hjälper dig att hitta bra fraser och sökord. Jag brukar bland annat använda mig av Googles egna verktyg. Eller bara Google själv! Ett tips är att öppna ett inkognitofönster och gå till google.se. Sen börjar du skriva ett par ord om vad ditt content handlar om.

Vi tar det här inlägget som exempel. Jag ville skriva om enkel SEO. Så jag började skriva in det i söket och fick fram ”enkla SEO tips” som förslag. Perfekt! Taget.

När du sen genomför sökningen hittar du ytterligare förslag längst ner på sidan. Det här är självklart inte ett renodlat system för att hitta sökord, det är bara Google som försöker hjälpa dig att hitta rätt när du Googlar.

Long tail och head keyword

Vill snabbt även förklara long tail och head keyword. Det här inlägget kommer aldrig att komma högt upp om någon googlar ”SEO”. Det är ett head keyword.

Min chans att hittas är på de som kallas long tail. Det är ord och fraser som inte har så hög sökvolym. Kollar jag i Googles egna verktyg kommer min valda fras att ha noll sökningar. Men 70% av all söktrafik kommer från just long tail! + att 16 till 20% av alla sökningar per dag aldrig någonsin sökts på innan (say whaaaat!?).

Mitt blogginlägg kommer kanske att hittas på relaterade sökningar så som ”bra sökord tips”, ”seo för content”, ”hur skriver jag seo tips” osv. Så våga vara lite nischad i dina inlägg men se till att vara konkret och tydlig i det du skriver. Fluffiga texter kommer alltid ha lite svårt att hittas.

Många gånger är det bra att ha frågor som sökord. Vi har bland annat ett som är ”vad är inbound marketing”, det har gett bra med organisk trafik!

3. Peppra inte med SEO

Tryck inte in ditt sökord precis överallt. Det blir jobbigt att läsa och Google är smartare än så. Skriv in variationer av sökordet eller frasen. Ha det i ett skönt och naturligt tempo i texten.

Ladda gärna ner ”SEO – en grundläggande guide”!

4. Här ska du ha ditt sökord eller fras

Här ska du tänka rubriksättningar och brödtext. Det säger inte emot nr. 3, det handlar om att vara vettig. Mitt inlägg hade inte gått så bra om rubriken (H1 – heading 1) var ”Hittas genom att skriva smart”.

Använd även mellanrubriker utan att peppra lös – i det här inlägget ser du att jag inte skrivit min fras hela tiden utan variationer och ibland inte alls. Sedan ska variationer av ordet/frasen in i brödtext på ett naturligt sätt.

Mellanrubriker kallas för H2, H3 osv. Tänk hierarki. Och använd inte H1 i alla rubriker, det är inte bra SEO.

Tänk även på att döpa dina bilder på ett bra sätt så att de inte heter ”img-234576-version3-200×650”. Här är det bra att ha med sökordet eller frasen.

5. Meta och title

Vi som använder WordPress kan installera ett plugin som heter Yoast. Det är supersmidigt för att se hur sidan kommer att se ut i sökmotorer och även i sociala medier när det delas.

Title

Title är själva rubriken som syns i sökresultatet. Här ska sökordet eller frasen vara med. Men samtidigt, det här är det som lockar ögat så se till att det är klickvänligt. Att det förklarar vad inlägget handlar och att det väcker intresse.

Meta

Det är raderna under title. Här beskrivs ytterligare vad läsaren kommer att få ut av texten du skrivit. Bra om sökordet eller frasen är med, men det är inte lika viktigt som i title. Här kan du ha en variation.

Så här har jag tänkt kring meta och title för det här inlägget:

Hoppas de här SEO-tipsen var enkla att förstå och hjälper dig att komma igång 🙂 Som sagt, vill du lära dig mer kan du ladda ner vår guide om grundläggande SEO!

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn19Email this to someone
Kategorier: Content | SEO |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer