Marknad, Sälj

Etisk SEO och oetisk SEO – vad är skillnaden?


SEO är något som ständigt är aktuellt, dels för att majoriteten av all trafik kommer via sökmotorerna, men också eftersom konsekvenserna om man anlitar ett SEO-företag som använder sig av oetiska metoder kan få katastrofala följder. I grund och botten så riskerar du att mer eller mindre försvinna i sökmotorerna.

Etisk SEO eller inte, det är fortfarande en teknisk djungel

För många är SEO en teknisk djungel som inte går att förstå, vilket gör att det är svårt att få kunskapen att sätta sig in i hur man arbetar efter de riktlinjer som finns. Det skapar i sin tur en situation där du kan råka köpa av ett företag som jobbar med oetisk SEO, även om det inte var tanken.

Så hur vet du vad som är etisk SEO och inte? Vilka frågor bör du ställa till ett SEO-företag innan du anlitar dem?

Här är en kort genomgång av vad vi anser skiljer mellan etisk SEO och oetisk SEO. Och två frågor du bör ställa din SEO-byrå.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Skillnaden mellan white hat och black hat

I grund och botten handlar SEO om att göra sin webbplats så tydlig som möjligt för helt vanliga människor. Den ska göras tydlig för den målgrupp du vill ska hitta till dig. Vill du till exempel ranka högt på ”Managementkonsult” ska det vara extremt tydligt att det är det ni jobbar med. Det skall finns gott om förklarande text som inte svävar iväg i buzzwords och onödiga formuleringar där ni undviker att prata om kärnan av det ni gör.

Eftersom SEO handlar om tydlighet går det att (lite generaliserande) säga att allt som gör något på webbplatsen eller något kring webbplatsen mindre tydligt för en helt vanlig människa kan klassas som oetisk SEO (black hat).

Nu kanske den förklaringen inte är helt tydlig (the irony!). För vad en person uppfattar som väldigt tydligt kan faktiskt uppfattas som ett mysterium av någon annan. Vi ska försöka förklara. Här är två exempel på saker du ska undvika om du vill vara tydlig (och det vill du ju):

1: Göm aldrig innehåll

Det här kan låta jobbigt för alla som vill ha rena fina hemsidor utan en massa text. Men det är tyvärr inte positivt ur ett SEO-perspektiv att gömma text i expanderbara boxar eller pressa in den längst ned på en sida. Har du text så ska den vara tillräckligt relevant för att läsas och då ska den också vara synlig. Den bör alltså ligga någonstans så att det blir tydligt vad sidan i fråga handlar om. Att optimera sidan för sökmotorerna är nämligen detsamma som att optimera den för vanliga människor.

Läs mer om hur du kan förbättra ditt innehåll med enkla SEO-tips

2: Fuska inte med länkar

Om du någon gång köpt SEO eller läst lite guider för att kunna göra det själv så har du säkerligen stött på konceptet med att köpa länkar. En länk från en sida till en annan fungerar som en rekommendation. Därför är länkar positiva ur ett SEO-perspektiv. Google resonerar nämligen så här: ”Om din sida är rekommenderad bör det betyda att innehållet är bra och går att lita på”. Det innebär med andra ord att du vill ha så många relevanta länkar som möjligt. För det är skillnad på länkar och länkar.
Tänk dig själv, om ditt företag hyr ut managementkonsulter, skulle du säga att en länk från en nystartad blogg om löshår är relevant för er verksamhet? Nej, så klart inte. Men en länk från ett stort internationellt finansbolag som skrivit i sin blogg om hur de omorganiserade hela koncernen med hjälp av era konsulter – det är en relevant länk!

Alltså: White hat SEO, eller etisk SEO, handlar om att vara tydlig och sann mot din målgrupp. Det behöver inte vara svårare än så!

Lär dig mer om SEO! Läs vårt inlägg om search intent

Så, hur vet du om en leverantör jobbar med etisk SEO eller ej?

Ja, som du kanske gissat handlar det om att ta reda på om de jobbar med någon av ovanstående metoder. Gör de det så är risken att arbetet de utför kan få negativa konsekvenser i det långa loppet. Här är två frågor du kan ställa er leverantör för att se om de jobbar oetiskt.

  1. ”Vi funderar på att ”gömma” textinnehållet i boxar som går att expandera på sidan, med bara en liten knappt synbar knapp. Vad tror ni om det?” Svarar de ”ja, kör på!” är det tveksamt om de kommer kunna leverera bra resultat långsiktigt.
  2. ”Kommer ni skapa sidor och fylla dessa med relevant innehåll och sedan länka från dessa sidor till vår?” Svarar de ja här jobbar de inte bara oetiskt, utan även högst förlegat, med länkbygge.

En gyllene visdom att bära med sig

Om du bara tänker lägga en enda sak på minnet från det här inlägget så är bör det vara detta:

Gör ingenting som bara är i syfte att ranka bättre

Allt du gör bör vara för att göra er webbplats tydligare för era besökare. Då kommer ni att få långsiktigt bra resultat i sökmotorerna, vilket leder till relevant trafik och mer affärer.

Etiskt SEO och oetiskt SEO, även kallat ”white hat” och ”black hat” SEO, är två olika sätt att arbeta med sökmotoroptimering.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer