Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2016-08-25 | Av: Sanna Everskog

Inbound marketing – inte bara för att få nya leads

Att inbound marketing hjälper företag att generera nya heta leads är inget nytt. Men det finns ytterligare en grupp där inbound fungerar väldigt bra – dina nuvarande kunder!

Kunder vet vilka ni är och vad ni gör och du sitter på mycket information om var och en av dem. Alla som jobbar inom försäljning på något sätt vet att det betyder mycket för företaget att behålla kunder och sälja upp dem. Här är det dessutom enklare att marknadsföra sig eftersom de redan gillar och litar på er.

Med databaslistor över era kunder har du information som:

  • var de befinner sig geografiskt
  • deras tidigare köp
  • deras storlek
  • deras industri

Allt detta ger dig möjligheten att ta fram nischad marknadsföring till de olika kundgrupperna.

Det ska handla om kunden i första hand

Att det är viktigt att vara personlig i sin kommunikation har vi tagit upp tidigare. Här är det än viktigare, det du tar fram ska alltid handla om och utgå från kunden. I kommunikation funkar inte bara ett ”Hej Anders”. Använd deras företagsnamn, ta upp vilka tidigare tjänster/produkter de köpt och annat smått och gott du sitter på. Få dem att känna sig sedda och viktiga.

Har du möjlighet, gör er hemsida relevant även för befintliga kunder. Det är vanligt att hela ens sajt riktar sig mot potentiella köpare. Numera finns det smarta lösningar som visar olika typer av content beroende på vem som besöker er. Antingen att erbjudanden presenteras på olika sätt till att puffar på sidan ändras efter person och intresse. Allt för att göra upplevelsen på personlig och nischad som möjligt.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn41Email this to someone
Kategorier: Inbound Marketing | Marketing Automation |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer