Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2017-04-05 | Av: Linnea Karlsson

Går det att vara ett jämställt företag utan en jämställdhetspolicy?

Häromdagen läste jag en Facebooktråd som riktade sig till kvinnor inom tech. I tråden lyfte skribenten frågan om jämställdhet i branschen och undrade om fler hade mötts av påståenden i stil med “kommer du att klara av att jobba i en miljö med bara en annan kvinna?” under arbetsintervjuer.

Jag tror ni kan gissa vad responsen blev. Tyvärr verkar det vara mer regel än undantag att kvinnor inom tech får frågor som är direkt kopplade till det kön de har, trots att rollen inte på något vis har med kön att göra. Upplevelsen bland de som deltog i diskussionen var dessutom att det inte skiljde sig så värst mellan arbetsgivarna – privat eller offentlig sektor spelade helt enkelt inte roll.

Så hur förändrar vi det här? Hur formar vi en bransch som fokuserar på potential och kompetens, istället för att haka upp sig på fördomar som är kopplade till saker som vi ändå inte kan påverka? Jag sitter inte inne på svaret, men jag tänkte dela med mig av mina egna erfarenheter.

När jag sökte mig vidare från min gamla arbetsplats var just jämställdhet något som stod högt på listan över saker som var viktiga för mig. Mitt kön skulle helt enkelt inte vara en faktor som låg till grund för bedömningen av min förmåga till att prestera.

I dagsläget har jag arbetat snart ett år på Invise. En byrå som helt saknar jämställdhetspolicy, men som utan tvekan är det mest jämställda bolag som jag har arbetat för. Men hur går det ihop? Mitt svar är delat. Ledarskapen är en stor faktor, men även vår ovilja till att pressa oss in i en förutbestämd mall kring hur företag “borde” drivas. Hos oss struntar vi blankt i vem du är såvida du är grym på ditt jobb, sprider energi och bidrar till vår utveckling framåt.

Hur det fungerar i praktiken? För mig som gillar spexiga skor innebär det till exempel att jag utan klagomål får bära dem i kundmöten, trots att de sällan är klassiskt “kvinnliga” eller utstrålar “business”. För de kollegor som arbetar bäst mellan 13-21 innebär de fria arbetstiderna att prestationsförmågan blir högre, eftersom vi helt enkelt får jobba när vi är på topp. Och för oss alla innebär toleransen och friheten i sin tur att vår förståelse och acceptans för olikheter är större. Mår du bra och gör ett bra jobb, så spelar inget annat roll.

Trots att vi sällan pratar om jämställdhet har vi genom att samlas kring en gemensam målsättning lyckats arbeta bort fördomar och trist generalisering. Och är inte det vårt yttersta mål? Att forma en bransch där jämställdheten är så självklar att policys blir överflödiga? Så för att knyta an till min rubrik; ja, det går! Om det fungerar för andra vet jag inte, men jag är rätt säker på att alla arbetsplatser skulle må bra av att våga rekrytera bortom faktorer som varken är relevanta – eller går att påverka.


Vill du veta mer om hur det är att arbeta på Invise? Vi har samlat fler blogginlägg om vår företagskultur under ”Jobba här”. Där finner du även våra utlysta tjänster.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn58Email this to someone
Kategorier: Företagskultur |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Linnea Karlsson

Av Linnea Karlsson

Göteborgare som lett valkampanjer för ett politiskt parti, varit kommunikatör för en näringslivsorganisation och delat ut stjärnvinster på Liseberg. Gillar yoga, ny teknik och att klappa katter. 🐱

Visa kommentarer