Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2016-07-12 | Av: Sanna Everskog

Marketing automation – våra 7 bästa tips

Marketing automation har vunnit stor mark under det här året. Från att ytterst få hört talas om begreppet är det nu på allas läppar. Innan man köper in ett system för marketing automation bör man lägga tid på att fundera på varför man vill ha det och hur man vill ha det.

I det här inlägget delar jag med mig av våra bästa tips att tänka på innan du köper ett system, men även efter.

Val av system

Innan du går nuts och köper det största systemet, fundera på vad du har tänkt att använda det till. Är det bara ett renodlat marketing automation-system du vill ha, eller ska det vara mer heltäckande?

HubSpot som vi använder och rekommenderar är ett mer heltäckande system som tillhandahåller allt från marketing automation, sociala medier, rapportering, landningssidor, nyhetsbrev, blogg till leadscoring och CRM. (Läs mer här.) För oss handlar marketing automation inte bara om email-utskick utan om helheten, något som HubSpot tillhandahåller.

Strategi

Sätt upp en strategi och fundera över era målgrupper. Vad vill de läsa om? Var befinner de sig? Vad triggar dem? Pains and gains? Utan en strategi som karta och kompass går man lätt vilse.

Guide: Marketing Automation – den kompletta guiden

Content

Börja med ert content, vad har ni som kan locka leads? Content är drivkraften i er marketing automation och den ska alltid utgå från strategin som jag skrev ovan. Viktigt att tänka på är att inte ta fram generiskt content som ”passar alla”. Det gör att det inte passar någon. Vi jobbar med något som heter buyer persona och buyer’s journey. Det hjälper oss att ta fram rätt content till rätt person – som ges i rätt tid.

Om du vill veta hur man bör tänka kring content och buyer persona kan du läsa inlägget ”Content i buyer’s journey”. Mappa upp ert content efter buyer persona och buyers journey. Det kommer ge er en bra översikt om vad ni saknar eller bör fylla på. Ert content är det som ska driva ett lead ner i säljtratten.

Ps. Lägg till O framför pretentiös. Många skriver för att impa på sina konkurrenter och/eller medarbetare. Lägg av med det, skriv så att den oinsatta förstår. Annars tappar ni många på vägen.

Lista med kontakter

Det är inte helt ovanligt att den otålige köper in en megalista med kalla kontakter. Vår erfarenhet är att det här inte ger önskad effekt. Det strider även mot inbound marketings gyllene mantra ”Tvinga inte till dig folks uppmärksamhet, låt dem komma till dig”. Med andra ord – börja med befintliga kontakter och de som själva signar upp sig.

Sprid ert content på sociala medier och jobba med SEO. Låt besökare själva bestämma vad de vill ta del av och när. Låt dem välja er! Det gör er till ett likable företag och de ser fram emot att lära sig mer av er. Låt era listor med kontakter växa organsikt.

Spar marketing automation tid?

Börja enkelt och skala upp

Börja med en enkel marketing automation. Testa och testa, analysera och analysera. Till slut kommer du att hitta nyckeln till en fungerande marketing automation just för er och era buyer personas.

Involvera säljavdelningen

Marknadsteamet kan brainstorma buyer personas hur mycket som helst utan att hitta hem. Sätt er hos era säljare, lyssna in på deras samtal. Gå med ut på kundmöten och få en feeling av vad potentiella kunder söker. Vilka frågor ställer de? Vad triggar igång dem? Hittar ni nya buyer personas på vägen? Våga intervjua era kunder för att få en djupare förståelse om deras pains and gains och vad de vill veta mer om i buyers journey.

Glöm inte människan

Automatiserat behöver inte betyda opersonligt. Ha en verklig avsändare i er marketing automation och glöm inte att det är en riktig människa som tar del av ert innehåll. När det är dags för ett första möte ska den ni träffar känna att de redan vet vilka ni är och vad ni står för. Våga vara personlig i era texter och var inte rädd för att skämta till det;)


Hoppas tipsen hjälper dig inför att starta upp marketing automation! Vill du veta mer är du varmt välkommen att kontakta oss.

Inbound marketing-ordlista

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn129Email this to someone
Kategorier: Marketing Automation |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer