Marknad, Sälj

5 vanliga misstag du gör med nyhetsbrevet


Nyhetsbrev har skickats sedan Internets begynnelse och mycket har hänt sedan de första stapplande stegen. I det här inlägget tar vi upp 5 vanliga misstag många gör när de skickar nyhetsbrev – och hur du undviker dem!

1. Nyhetsbrevet är svårläsligt

Förhoppningsvis är reponsiviteten ett av de första grejerna du säkerställer när du sätter upp ditt nyhetsbrev. Om mottagaren inte kan läsa ert utskick i mobilen eller surfplattan är sannolikheten stor att det inte kommer läsas överhuvudtaget. Men förlita dig inte bara till att det är responsivt – det kan vara svårläsligt ändå! Raderna kan vara för korta för att läsningen ska kännas smidig, det kan vara för dåliga kontraster, och långa ord i rubriker kan försvinna ut i högerkanten, till exempel. Att behöva zooma in med fingrarna på mobilen för att läsa ett pyttelitet typsnitt är inte heller speciellt användarvänligt. Uppdatera mejlmallen så det ser snyggt ut i alla enheter!

2. Nyhetsbrevet är för generiskt

Att skicka iväg samma content till alla i er databas ger ofta ett ganska kasst resultat. Försök sortera upp era kontakter efter relevanta parametrar så som:

  • Intresse
  • Tidigare köp
  • Ålder

Anpassa sedan innehållet efter vad som intresserar just dem, det kommer både mottagarna och er statistik uppskatta.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

3. Nyhetsbrevet har inget tydligt mål

Varje utskick bör ha en tydlig tanke och ett satt mål. Mål kan vara allt från att mottagarna tar del av viktig information, genomför köp med en kampanjkod till att de laddar ner ett visst content eller bokar ett möte. Nyhetsbrev är en investering i både tid och resurs så det är fint att svart på vitt kunna se vad det genererat i slutändan.

4. Nyhetsbrevet saknar personlighet

Våga vara humoristisk och oförutsägbar! Skriv en helt galen ämnesrad, använd emojis som en rebus eller gör någonting annat som får folk att öppna – och läsa. Testa att ha en verklig person som avsändare, ett citat från en medarbetare/kund eller en nyhet om vad som händer hos er. Det här stärker relationen med era kontakter. Få nyhetsbrev generar ett skratt, ni kommer bli ihågkomna om ni lyckas med det 😉

5. Nyhetsbreven saknar jämförbar och historisk statistik

Många gånger fastnar man i hjulspåren man alltid kört i. A/B-testa era nyhetsbrev med:

  • Olika ämnesrader
  • Att skicka på olika tider och på olika dagar
  • Små förändringar i mallen – fler eller färre moduler
  • Olika textlängder
  • Olika färger på knappar

Kom bara ihåg att inte testa allt på en gång, utan kör en grej åt gången. Till slut kommer ni att hitta en formula som passar just er och era kontakter.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer