Marknad, Sälj, Business

Säljchef? 3 saker du måste veta om marketing automation


1. Leads – högre fokus på kvalitet och kvantitet

Inbound marketing ökar antalet besökare till er sajt och till följd av det antalet leads. Låt säga att vi på Invise får in 1 000 leads (antal personer som laddat ner en eller flera guider) av 48 000 besökare på vår hemsida. Det skulle vara orimligt att skicka alla dessa leads till våra säljare, de hade hatat mig 😉

De har inte tid att analysera, kontakta och värma upp varenda en. Därför har vi ett smart marketing automation-system som vi på marknadsavdelningen sätter upp för att värma upp och sortera alla leads innan de når sälj.

Vi, marknad tillsammans med säljavdelningen, har även satt upp kriterier som gör att vi kan identifiera när en kontakt är redo att säljas till. Så sälj får dem inte förrän leadet nått upp till dessa. Så istället för att våra säljare får över 100 leads i månaden att hantera så får de 25 som dessutom är riktigt heta och redo för en säljkontakt. En mycket mer hanterbar summa!

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

2. Mindre slöseri med tid och bättre resultat

En av våra säljare har jobbat med att bearbeta både kalla och varma leads leads. 

Så här beskriver hon skillnaden: ”Det är så otroligt skönt med varma leads, jag sparar så mycket tid på att sälja på det sättet och resultatet går inte att jämföra med kall-sälj”. 

Hon kan prioritera sin tid på det som faktiskt ger resultat tack vare att de hon kontaktar redan känner till oss. De är redan är nyfikna och intresserade.

Marketing automation spårar all aktivitet en kontakt gör på er hemsida: laddar ner guider, besöker sidor, läser blogginlägg mm. Den här informationen är finfin att ha innan du tar det första samtalet. Det ger verkligen en bra bild av vad leadets utmaningar och behov är!

3. Enkelt att följa upp leads som ännu inte är redo

Inget system är vattentätt. Ibland smiter det in leads att kontakta som inte är så redo som de verkat. Där hakar marketing automation på igen. Istället för att dina säljare ska sitta och markera i kalendern när de ska återkoppla till leadet och kolla status, kan de istället förlita sig på att ett automatiserat system sköter kontakten fram till det faktiskt är redo.

Leadet skickas tillbaka till marknad som fortsätter att värma med marketing automation. Sedan skickas det tillbaka till er när det är dags att höra av sig på nytt. Det ger säljarna trygghet i att de inte riskerar att missa en potentiell kund bara för att det inte var aktuellt just precis nu. 

 

Marketing automation är numera ett vedertaget begrepp inom marknadsföring. Det har även börjat krypa sig in på säljavdelningar, även om det kan stöta på visst motstånd. Många känner att ”det där pysslar marknad med”. Och visst är det så, men det är även ett otroligt värdefullt verktyg för dig och dina säljare. Här listar vi tre bra anledningar till varför säljavdelningar bör öppna armarna för marketing automation.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer