Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Publicerat den: 2017-03-16 | Av: Linnea Karlsson

Så skapar du ett läsvänligt blogginlägg

Hur långt är ett “lagom långt” blogginlägg? Vilket upplägg är enklast för läsaren att följa och hur kan du väcka intresse genom rubriksättning? Här tittar vi på strukturen bakom ett läsvänligt och intresseväckande blogginlägg!


H1: En alldeles lagom lång huvudrubrik (+ingress)

Rubriksättningen blir många läsares första kontakt med blogginlägget. Därför rekommenderar vi också att sätta den slutgiltiga rubriken först när resten av inlägget är färdigt, så att den på ett bra sätt summerar upp budskapet och värdet. I ingressen som följer huvudrubriken skriver vi en kort summering av vad läsaren kan vänta sig av blogginlägget. Många gånger väljer vi även att feta ingressen för att särskilja den från övrig text.

H2: En informativ mellanrubrik

Vi gillar att jobba med mellanrubriker i våra inlägg. Dels blir dessa ett tydligt blickfång, gör det också enklare för läsaren att följa informationen och stärker sidans SEO. Om personen är intresserad av en viss del av stycket blir det enkelt att hitta tillbaka och hänvisa till den specifika informationen. Utöver mellanrubriker brukar vi dessutom lägga in punktlistor:

Punktlistor är extra bra för att:

  • Bryta av brödtexten
  • Förenkla information som kan upplevas som svåra
  • Väcka intresse/bli ett blickfång

Call to action (CTA)

Ungefär här brukar vi ge ett tips på vidare läsning. Ofta har läsaren vid det här laget både fått svar på ett par frågor, men också blivit intresserad av att lära mer, som:

Kostnadsfri guide: Så fångar du läsaren & gör era whitepapers mer intressanta!

H2: En informativ mellanrubrik (igen!)

Under mellanrubrik två (2-3 mellanrubriker rekommenderas!) bör läsaren lotsas ett steg djupare i blogginläggets tema. Här kan det exempelvis vara bra att berätta att ett stycke inte bör vara längre än sex rader för att upplevas som “lättläst” och att det är smart att lägga in länkar direkt i löptexten för vidare läsning.

Avslut + CTA

Wrap it up! Avsluta inlägget ett smart sista tips och en uppmaning till vidare läsning. Som att ett blogginlägg bör vara max ett A4 eller 2200 tecken och att “Den stora content-guiden” troligtvis kommer att vara ett riktigt bra nästa steg för dig som tagit del av det här blogginlägget.

Kostnadsfri guide: Den stora content-guiden

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn18Email this to someone
Kategorier: Content | Inbound Marketing | SEO |

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Visa kommentarer