Marknad, Sälj, Business

Sociala medier ska visa en verklighet – inte en drömvärld


Det perfekta är inte perfekt

Men om polerade bilder inte säljer lika bra – varför är då våra sociala medier så polerade? För i det stora hela handlar det ju om att sälja där också, oavsett om det är varumärket vi jobbar för eller vårt personliga varumärke. Jag tror inte jag är ensam om att vara lite trött på det här perfekta “Instagram-livet” som många, till synes, verkar leva. Men här tänker jag inte lägga något mer krut – alla får ju göra som de vill med sina privata profiler.

Tittar vi däremot på sociala medier ur ett företagsperspektiv, är jag rädd att vi är på väg lite åt samma håll. Att vi polerar våra kanaler så de ska uppfattas sådär perfekta. Att vi lägger ner för mycket prestige i det. Att vi undviker att publicera något för att vi 1) inte har en tillräckligt högupplöst och snygg bild och att vi 2) inte får till den där klockrena texten. Och jag ska absolut inte säga att jag sitter på facit eller gör det rätta själv – jag tycker, trots att jag jobbar med sociala medier åtta timmar per dag, att just captions kan vara väldigt svårt.

Lästips: Sociala medier behöver inte vara rocket science

Visa verkligheten – inte drömmen

Men av av egen erfarenhet kan jag heller inte se något mönster eller statistik på att inläggen med de mest högupplösta bilderna går bäst. Inte heller inläggen med “ett klockrent caption”. Självklart skulle jag aldrig publicera en bild så lågupplöst att man knappt ser vad det föreställer, men du förstår vart jag vill komma. Det sitter inte i det. Det sitter i att du publicerar relevant och värdeskapande innehåll – material dina följare vill engagera sig i.

Så sammanfattningsvis vill jag uppmana dig att undvika det perfektionistiska tänkandet. Spelar det någon roll om inlägget inte blev exakt som du tänkt dig? Gör det någonting att bilden var lite, lite pixlig? Mitt svar hade varit: Nej, det spelar ingen roll! Du har ju i alla fall lagt upp ett inlägg! Och blir det ett stavfel (som jag, trots detta inlägg, absolut inte vill promota) är det bara att redigera inlägget eller publicera om. It’s no biggie!

Och för att återkoppla till det jag inledde det här blogginlägget med, så skapas inte en äkta upplevelse genom polerade bilder. För kom ihåg – sociala medier ska visa en verklighet – inte en drömvärld.

För ett tag sedan fastnade jag framför en debatt på TV. Det diskuterades om huruvida lågupplösta bilder i journalistiska nyhetssammanhang kan vara ett medvetet val för att skapa en mer äkta upplevelse. Journalisten som intervjuades menade nämligen att “polerade” bilder inte säljer lika bra, då de inte fångar en lika ärlig bild av händelsen.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer