Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner

CASE: Akademikliniken

Akademikliniken

Allt började med en mobil hemsida

Ta del av hur vi hjälpt Akademikliniken med deras webb och digitala närvaro i Norden. Ett arbete som lärt oss nästan lika mycket om skönhetsingrepp som om konvertering och tillväxt.

Här var det bröst för hela slanten

Vi ska nog erkänna att flera av oss på Invise är väl insatta i plastikkirurgi och estetiska behandlingar vid det här laget. Det har så att säga kollats en del bröst på arbetstid i det här projektet! Skämt och sido – i samarbetet med Akademikliniken har vi gjort ett spännande arbete som gett resultat på flera plan!

"Tittar vi på antalet besök till våra kontaktsidor (kontakt+våra kliniker) ser vi en ökning på ca 30% och andelen som besökt vår webbokning har ökat med ca 21%. Verkligen kul att se sån tydlig skillnad!"

Akademiklinken (AK) är Sveriges största aktör i sitt område, med det kommer många aspekter att ta hänsyn till och utbudet hos AK är stort. En hel del tankekraft har gått till att sortera all information på bästa sätt för att uppnå flera mål, hög usability, hög estetik och fokus på SEO.

Även trafiken till ak.se är hög, vilket såklart ger många möjligheter. Små optimeringar kan ge stort genomslag. Och på denna punkt tycker vi verkligen att vi har lyckats. Ak.se fortsätter nu växa, optimeras och blir bättre för varje månad.

UX i fokus

Samarbetet oss emellan började redan innan responsiv webb blivit den givna standarden för hemsidor. Även om det fanns i diskussion att gå responsivt så började vi med att skapa en extern mobil hemsida till ak.se. Till denna slussades alla mobila besökare för att få en bättre mobil upplevelse.

Som nästan alla märkt så gick det snabbt för responsiv webb att ta över och fasa ut mellansteget med mobila hemsidor. AK var snabba att agera på detta och steget blev därför naturligt att använda erfarenheten och delar av designen från den mobila hemsidan till att utveckla hela ak.se med Wordpress som plattform.

Små ändringar kan ge stora resultat

I arbetet med nya ak.se fokuserade vi mycket på att behålla den upplevelse som fanns och att göra denna ännu bättre. Menysystemet optimerades, innehållet lyftes fram med ändrad färgsättning och struktur i hemsidan. Även funktioner som onlinebokning och kontakt fick högre fokus och tillgänglighet.

Med tiden har vi även integrerat Hubspot som ger ökade möjligheter att anpassa information och kommunikation efter besökarens intresse och behov. En vanlig missuppfattning med inbound marketing är att det kan vara “för” säljande och pushigt. Något som vi gärna motbevisar, marketing automation kan anpassas för att ha en försiktig men ändå resultatdrivande och viktigast av allt uppskattad kommunikation med befintliga och potentiella kunder. Ak.se är ett typexempel på detta.

I vårt löpande arbete är fokus att integrera mer information för besökaren och att kunna identifera vem som är ute efter vad. Samtidigt som vi driver konvertering i form av bokningar. Hela tiden med högt fokus på att ge värde för besökaren och på alla sätt och vis höja upplevelsen och därmed förtroendet gentemot Akademikliniken.

Inbound marketing och optimering

Konverteringsoptimering tillsammans med introduktion av guider och annan information har varit vitala i utvecklingen av AK’s inbound marketing. Här följer några exempel på sådant vi gjort.

Ett arbete utan slut

Arbetet med digital närvaro och webb är ständigt pågående. På Akademikliniken har man verkligen förstått vikten av att hela tiden förnya sig och jobba mot högre resultat. Att luta sig tillbaka finns inte. Tvärt om när det går bra gäller det att rida på den vågen och se till att det förblir så. Precis där är vi med AK idag. Vi jobbar på flera plan och dialogen går varm om hur vi kan ta oss ännu ett steg vidare.

Så med helheten i åtanke kommer vi att satsa mot nya höjder där Akademikliniken inte bara befäster utan ökar utökar sin starka position online samtidigt som vi gör detta med kunden i åtanke. Allt görs för att ge besökaren och i slutändan kunden bästa möjliga upplevelse av Akademiklinken.