Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner

CASE: Stretch

Stretch

Konsultbolaget mot strömmen

Häng med oss på en resa där vi varit med och vänt upp och ned på en hel del traditionella konsultnormer för att skapa ett roligare och kaxigare Stretch med siktet inställt mot nya höjder!

Ny vision & ny kommunikation

Vi tar det från början. Vi kom i kontakt med Stretch under hösten 2013. I vår inledande dialog försökte Stretch lista ut om vi, som då var en rätt liten och ny aktör, kunde överraska och leverera mer än vad våra referenser skvallrade om. Som tur är klickade vi tidigt och Stretch valde att ge oss förtroende och samtidigt anamma vårt tänk kring försäljning och marknadsföring.

Så vad hände? Vi var riktigt ärliga. Vår VD Camilla gick helt enkelt rakt på sak och sa att Stretch digitala upplevelse var trist, rent av dålig för varumärket. Och inte nog med det. I styrelsen hade man precis tagit fram en ny vision. Även den kändes trist och typiskt ”konsultig” vilket vi inte var sena att berätta. Detta satte igång en hel del. Vi arbetade tillsammans fram en helt ny vision och ett helt nytt sätt för Stretch att se på sin kommunikation.

Alla våra kunder ska driva fantastiska företag där resurserna går till affären. Vi stretchar deras processer med grym teknik! Stretch vision

Genomgående i arbetet med den nya visionen och kommunikationen blev att förnya och våga tänka utanför de typiska mönster som så ofta återkommer i konsultvärlden. Vi tog in ett mer avslappnat sätt att kommunicera och såg även till att förenkla.

Ibland är det lätt att bli för diplomatisk, allt man säger och gör ska möta alla förväntningar och täcka alla behov. DDetta resulterar nästan alltid i knöliga formuleringar och en kommunikation som är “vattentät” men helt utan glöd. Vi valde att förenkla och förtydliga för att skapa kommunikation och ett varumärke med mer glöd och energi.

Grafisk profil 2.0

Nästa steg blev att se över Stretch grafiska profilering. Vi gick in och tittade på logotypen som var bra men inte klockren. Först tog vi fram en del förslag på helt nya logotyper men märkte efter ett tag att det inte var lösningen. Även här var vägen att gå enklare. Vi valde att utgå från den befintliga logotypen och gjorde flera förbättringar, likheterna är kvar men resultatet är ändå helt nytt.

Framför allt valde vi att fokusera på några saker: att skriva “Stretch” i sin helhet utan “S”:et i ikonen. I den gamla logotypen utgörs texten av ordet “tretch”. Nästa steg var att få ett mjukt och personligt typsnitt som samtidigt ger ett mer kvalitativt intryck. Sist men inte minst ville vi ändra riktningen i symbolen, rörelsen som finns i den nya ikonen går från symbolens nedre vänstra hörn mot det övre högra hörnet. Alltså den naturliga riktningen för att symbolisera tillväxt och framsteg.

Utöver logotypen gjordes en uppdatering av typsnitt, färger, foto, visitkort, Powerpoint-presentationer och mycket mer.

Gör vad ni vill, vi bromsar om det behövs

När kommunikation och grafisk profil var på plats började arbetet med den nya hemsidan. Äntligen! Även här började vi trevande med en del försök och vi var alla färgade av flera dialoger och versioner i arbetet med den grafiska profileringen. Här blev vi varse hur viktigt det är med en transparent och ärlig kommunikation.

När ena grundaren av Stretch, Jan Maelum gav oss feedbacken: “Kör bara kör, gör något galet och låt oss vara handbromsen” så lossnade arbetet med hemsidan ordentligt. Vi tog fram en modern, annorlunda och kaxig design som snabbt gick hem hos Stretch!

Vi lade en plan för kommande aktiviteter och hur de ska utföras inom flertalet av de sociala kanalerna. Nästa steg i projektet var en uppdatering av logotypen och ett nytt bildspråk. Här valde vi händelserika bilder med fokus på energi, rörelse och prestation. Vi har avsiktligt valt att undvika typiska ”konsultfoton” med personer i kontorsmiljö och krage. Stretch är ett härligt och personligt företag med högt resultatfokus, därför återspeglar det nya bildspråket mer det verkliga Stretch.

”Vi har jobbat tillsammans med Invise i fyra olika projekt och jobbar fortfarande löpande i en kreativ process. Samarbetet präglas av ett högt tempo, mycket glädje och stor energi. Resultatet är leveranser som sticker ut och återspeglar Stretch helt rätt. Vi uppskattar att Invise utmanar oss och får oss att tänka utifrån vad som betyder något för oss och våra kunder och inte vad som är vanligt i vår bransch.

Årsredovisningen fick en ny förpackning

Nästa steg i samarbetet blev att trycka den årsredovisning som Stretch gett ut flera år i följd. Med all den nya grafiken och kommunikationen på plats var detta ett ypperligt ställe att applicera vårt arbete.

To be continued...
inbound marketing!

Vårt samarbete med Stretch pågår fortfarande och vi utför veckovis projekt och uppgifter för att öka försäljning och resultat via inbound marketing. Vi har integrerat Hubspot för att få alla fördelar som kommer med inbound marketing. I vårt löpande arbete behandlas alla delar inom inbound marketing. Vi jobbar för ökad trafik, tillväxt i sociala medier och ökad konvertering på hemsidan.

"Vi hade riktigt höga förväntningar på detta samarbetet och ni har verkligen överträffat dem. Vårt varumärke utstrålar ett helt nytt företag sedan vi började jobba med Invise." Jan Maelum, grundare

Arbetet med varumärke, webb och inbound marketing är olika projekt men som alla påverkar varandra. Med Stretch har och är vi med på en fantastisk resa där vi får vara med och forma hela Stretch varumärke samtidigt som vi jobbar mot det vi brinner för allra mest. Resultat som syns ned på sista raden!