Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner

Konvertera

Konvertering är ett hett utryck inom digital marknadsföring. Enkelt uttryckt kan man säga att ökad konvertering leder till ökad lönsamhet.

Ju fler besökare från er målgrupp som kommer till er hemsida desto bättre förutsättningar har ni för att få ut kunder av detta. Det naturliga steget blir också att ta reda på mer information om era besökare. Vilka är de, var jobbar de, vad är de intresserade av? Med den informationen kan vi sedan anpassa kommunikationen unikt efter besökaren. Hur gör vi då för att ta reda på mer om dessa besökare – vi konverterar dessa till leads. Det görs genom att besökaren frivilligt lämnar ifrån sig en del av sina uppgifter, exempelvis namn, position på företaget och e-postadress ofta mot att ta del av mer information i form av exempelvis kostnadsfria guider eller casestudies.

Så konverteras besökare till leads

Konvertering syftar till olika saker online. Inom inbound marketing handlar det om att konvertera en besökare till ett lead. Det sker när besökaren lämnar ifrån sig en del av sina personuppgifter:

  • Call-2-Actions
  • Formulär
  • Nyhetsbrev
  • Guider/whitepapers
  • Video/podcasts
  • Online seminarium

Vår roll i arbetet

Vi börjar alltid med att sätta upp Call-2-Actions och landningssidor på er hemsida som får era besökare att agera. En bärande faktor vid konverteringen är sedan koppling mellan dessa Call-2-Actions och marketing automation-verktyget (Hubspot). Vi har stor erfarenhet av konvertering och vet hur man gör för att styra besökare mot de mål som är viktiga för er. I vårt arbete ingår både copy, design, produktion och teknisk implementation.

Vid varje konvertering samlas uppgifterna om besökaren i Hubspot som därefter anpassar kommunikationen efter kunden. Ju mer information vi samlar in om kunden desto bättre går det att rikta marknadsföringen. Desto bättre blir också informationen om kunden när den lämnas över till er.


Nästa steg i processen: att värma leads inför köp