Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner
Vår story

Vår story

Året är 2008 – vi har precis hoppat av våra jobb och mitt i modern tids värsta finanskris kastat oss in i vår nystartade verksamhet. Det finns bara en sak att göra: se till att affärerna rullar in.

Vi börjar inte försiktigt, vi testar oss inte fram. Vi öser för fulla maskiner – och verksamheten växer. På ett år har vi ökat till 15 anställda. Allt vi gör tycks fungera. Där någonstans kommer Vilfredo Pareto in i bilden. Helt plötsligt går saker inte lika fort framåt längre. Tvärtom – vi står still. Vi jobbar mer än någonsin, men resultaten är desamma. Vi gör fel saker.

Här lär vi oss det som format Invises DNA – att det gäller att göra rätt sak vid rätt tillfälle.

The Pareto Principle

Med The Pareto Principle (80-20 regeln) menas att 80% av resultaten oftast kommer från 20% av orsakerna.

– 20% av dina kunder står för 80% av intäkterna
– 20% av din marknadsföring ger 80% av kunderna
– 20% av dina säljare står för 80% av resultaten

Vi lärde oss detta den hårda vägen. Vi stod stilla för att vi försökte göra något som inte längre fungerade – vår försäljningsmodell var inte långsiktigt hållbar! Vi var fokuserade på att växa och la mer och mer tid på ineffektiv kallkundsbearbetning och som följd jobbade vi mer och mer, men fick ut mindre och mindre.

Nu är vi klokare, men vi ser fortfarande detta överallt. Vi ser företag som på grund av inarbetade metoder och hierarki blir kvar i gamla spår. De lägger 80% av sin tid (och pengar) där de endast får ut 20% av resultaten. Det handlar nästan alltid om oförmågan att utföra sin marknadsföring i en välgrundad strategi som understödjer försäljningen.

Försäljning och marknadsföring är som anfall och försvar i ett fotbollslag. De måste lira ihop; ta bort den ena och allt rasar. Allt för många företag ser på sälj och marknadsföring som två helt olika områden, som schack och rugby.

Vi vet bättre. Idag lever vi i ett uppkopplat samhälle med snabbt pågående förändring. Den ökande konkurrenssituationen styrs av faktorer som globalisering, digitalisering och förändrade köpbeteenden. Här måste företag vara samspelta och snabba till förändring för att hänga med.

Vi älskar försäljning, det är det viktigaste ett företag har och vi ser det som vår uppgift att hitta de 20% som ger 80%. Vi gör detta med skalbara lösningar inom digital marknadsföring som understödjer och optimerar säljprocessen. Läs mer om det här.


Om oss