Inbound marketing "must know"

Viktiga guider med allt du behöver veta anpassat efter din förkunskap

  • Nybörjare - 5 min läsning

    7 viktiga skäl till att välja inbound marketing redan idag

    Ladda ner
  • Nyfiken - 10 min läsning

    Ska du läsa en enda guide om inbound marketing - läs denna

    Ladda ner
  • Intresserad - 10 min läsning

    Att komma igång & att se ROI på er inbound marketing-satsning

    Ladda ner

Marketing automation

Vad är marketing automation?

Marketing automation (MA) är ett system som binder samman marknadsföring med försäljning. Det finns i huvudsak fyra områden som marketing automation stöttar, strömlinjeformar och effektiviserar:

Leadsgenerering

  • Attrahera nya leads och ge dessa relevant information vid rätt ögonblick
  • Leda leads genom säljcykeln
  • Konvertera leads till sälj

Befintliga kunder

  • Ser till att ert företag alltid är top of mind hos era kunder
  • Ge relevant och intressant information som skapar mervärde

Befintliga säljprocesser

  • Säljare får en ping när deras leads börjar röra på sig
  • Säljare får en ping när deras leads tar säljindikerande actions
  • Säljare kan se var i säljprocessen deras leads befinner sig
  • Ge säljare insikt om vad leads är intresserade av innan kontakt
  • Säljarna får kontakta kvalificerade och heta leads

Marknadsavdelningens arbete

  • Tack vare marketing automation ser marknadsavdelningen vad som fungerar och kan optimera sina resurser på det som ger ROI
  • De får beslutsunderlag för framtida kampanjer och budgetsatsningar
  • Mer tid kan läggas på optimering och nischar än att uppfinna hjulet om och om igen

blue-heart ”E-postmarknadsföring vs. Marketing Automation”

Nischad kommunikation i rätt ögonblick

Marketing automation är inte ett one size fits all-system eftersom målgrupper (buyer persona) har olika pains and gains. Deras behov och utmaningar är ofta vitt skilda och kräver nischad kommunikation – det är här MA verkligen visar sin styrka!

Genom att analysera sina buyer personas tar man fram flöden som utbildar och stöttar dessa i deras unika beslutsprocesser. Det i sin tur leder till att ni blir en trovärdig rådgivare och leverantör som alltid är top of mind. Ni blir helt enkelt ett likable företag som:

  • Ger leads värdefull information
  • Svarar på leadsens utmaningar
  • Kontaktar leads i rätt ögonblick, när behovet av era tjänster infinner sig

Den sista punkten är den som säljarna verkligen älskar. De kan nämligen få ett mail så snart ett lead når leadscore och/eller besöker sidor som indikerar att de är köpredo (t.ex. case, tjänstesidor mm.)

Marketing automation – mer än bara email

En stor del av marketing automation är email men bör ses mer som en multikanal för att nå specifika målgrupper. Utöver email består MA bland annat av:

  • Sociala medier
  • Landningssidor
  • Leadscore
  • Events
  • Sms

Enkelt förklarat: allt som skapar ett flöde är marketing automation.

Marknad och sälj samarbetar mot gemensamma mål

Många organisationer upplever ett visst slitage i samarbetet mellan sälj och marknad. En av fördelarna med marketing automation och inbound marketing är att det byggs broar mellan avdelningarna.

Sälj och marknad får ett nytt sätt att samarbeta och får en större förståelse för varandras insatser och mål. I och med att allt med marketing automation är mätbart blir målen mer konkretiserade (vilket gör dem roligare och enklare att följa).äv

Marknad släpper inte bara leads vidare till sälj och fortsätter med sin dag – de blir involverade nästan hela vägen, sälj tar helt över när det är dags för köp.

För utom mätbarhet och gemensamma mål får även marknad får en tydligare bild av vad som hjälper säljarna i processerna och sälj får en fantastisk insikt i vad som genererar leads och sälj i slutändan.

Summa summarum: Avdelningarna ges en större förståelse för varandras specifika mål och får även gemensamma mål att arbeta mot – vilket i sin tur påverkar motivation och resultat!

Marketing automation och ROI

Tack vare att allt går att tracka inom marketing automation kommer du att se hur era leads genereras och vad som tar dem genom säljprocessen fram till köp. Viktigt att tänka på är att MA och inbound marketing är en process och att det tar mellan 4-6 månader innan du ser ROI.

Förutom ROI följer även några oväntade fördelar med marketing automation:

  • Stärkt varumärke i branschen
  • Fler följare i sociala medier
  • Större kontaktnät

…sen är det bara att luta sig tillbaka och vänta på att kunderna trillar in?

Marketing automation kommer absolut att underlätta ert dagliga arbete samt planering av budgetar och insatser. Men i och med att marknaden ständigt utvecklas, och era kunder med den, gör att er marketing automation kontinuerligt måste analyseras och optimeras.

Ett arbete som gör att ni alltid kommer att ligga i framkant jämfört med era konkurrenter!

HubSpot och marketing automation

Vi har valt att jobba med HubSpot som partner för oss och våra kunder när det kommer till inbound marketing och marketing automation. Läs mer om HubSpot här.


Mer information & HubSpot Free Trial


Våra tjänster: