What's cooking? 12 insikter från Inbound 2022
Senast uppdaterad
Vad pratar branschens superstjärnor om just nu? Fem stycken Invisare åkte över till Boston, USA, för att hänga på Hubspots årliga Inbound-konferens. I tre dagar marinerade vi oss bland världens mest framgångsrika experter inom CRM-system, growth hacking och marketing/sales automation. Här är 12 insikter vi tar med oss hem!
1. “Privacy is queen”
Människor värdesätter sin integritet online allt mer. 2 av 3 litar inte längre på att företag skyddar deras data och integritet på nätet. Att som företag respektera och hantera människors personliga data är en hygienfaktor. “Privacy is queen” konstaterade Samantha Kermode från Investis Digital.
2. Förstapartsdata – ett måste för framtiden
“If privacy is queen, first part data is king” fortsatte Parish Aggarwal, Head of Ads Measurement and Privacy på Google. Eftersom människor är mer måna om sina digitala fotspår idag blir det allt viktigare att du som företag äger din data. Förstapartsdata är det viktigaste du kan investera i just nu. Enligt Samantha Kermode borde ägandeskap av förstapartsdata vara högsta prioritet i varje företags marknadsföringsplan.
3. Personifiera mera
År 2022 handlar om att fixa rätt kontext för att kunna skapa personligare upplevelser. Faktum är att 83 % av konsumenter är villiga att dela sin personliga data om de kan få en mer skräddarsydd upplevelse i gengäld. Det viktigaste tycks vara att ditt varumärke 1) hanterar datan ansvarsfullt, och 2) endast använder den för att leverera värde till kunden. 71 % av konsumenter förväntar sig nämligen en mycket personlig upplevelse på nätet.
Läs mer: Integritet på nätet – hur kan du kommunicera personligt utan att vara creepy?
4. 60 % av all data är outnyttjad
Få byggfirmor skulle köpa in stora mängder med byggmaterial för att sedan bara använda 40 %. Men när det kommer till data är det precis vad som verkar ske. 60 % av all CRM-data är idag helt outnyttjad. Enligt Parish Aggarwal från Google används dessutom bara 1 % av all insamlad förstpartsdata för att skapa en personligare upplevelse åt konsumenter.
5. CX är din bästa merförsäljare
56 % skulle spendera mer pengar på ett varumärke de är lojala mot – även om det finns billigare alternativ (Hubspot 2021). Samtidigt visar statistik att det räcker med att 5 % av dina befintliga kunder köper mer för att du ska öka din omsättning med 25-95 %. Att jobba med CX (customer experience dvs kundupplevelsen) för befintliga kunder är med andra ord den nya marknadsföringen!
Läs mer: Så kan du jobba med CX (customer experience) för att öka kundnöjdheten.
6. Go live!
80 % av Instagrams användare föredrar att kolla på en live-video från ett varumärke framför att läsa ett blogginlägg. Enligt Growthoid räknar man med att live-video kommer växa med 15 gånger jämfört med hur det ser ut 2022. Så, för att vara bäst på Instagram behöver du alltså satsa på att skapa live-innehåll – minst två gånger per vecka.
7. ⏰ är din bästa öppningsreplik
Emojis i epost – ja eller tja? Enligt Jay Schwedelson från Outcome Media är det ett rungande ja. Mejlutskick som har en emoji allra först i ämnesraden ökar sin öppningsgrad med upp till 27 %. Här är de fem emojis som fick flest konsumenter att öppna sina mejl:
- ⏰ (öppningsfrekvens 26 %)
- ⏳ (öppningsfrekvens 21 %)
- ❤️ (öppningsfrekvens 18 %)
- 👉 (öppningsfrekvens 17 %)
- 🚨 (öppningsfrekvens 17 %)
8. Kreativitet MINST lika viktigt i B2B-marknadsföring
B2B-marknadsföring kan ibland uppfattas som tråkig, torr och faktabaserad. I tron om att B2B-köp enbart genomförs utifrån rationella argument tenderar vi att glömma bort den emotionella aspekten. Men även ett B2B-köp görs av en människa – inte en maskin. Personen som tar beslutet har dessutom både sitt anseende bland kollegorna och sin karriär att ta hänsyn till.
9. Influencers + B2B = sant
96 % av B2B-marknadsförare som använt sig av influencers som en del av sin marknadsföring anser att satsningen varit framgångsrik, berättade Scott Garcia från Trends.co. 87 % av B2B-företag kommer att behålla eller öka sin budget för influencer marketing under 2022. Varför? Jo, för att innehåll som kommer från en tredje part anses mycket mer trovärdigt än innehåll som ett varumärke skapar och publicerar själv.
10. TikTok – inte bara för tonåringar
Tänker du att TikTok bara är till för tonåringar? Inte längre. Allt fler företag väljer att lägga en del av sin marknadsföringsbudget på kanalen. Under 2022 räknar 58 % av B2B-marknadsförare med att öka sin budget för TikTok. Frågan är alltså inte längre om, utan hur ditt företag bäst kan nå ut på plattformen.
11. Connect the dots
Ett digitalt arbetssätt innebär ett hav av olika program och plattformar som inte alltid synkroniserar med varandra. En av de största utmaningarna företag står inför just nu är att knyta ihop dessa. Hur får du ihop datan så att du kan skapa en bättre upplevelse för både dina kunder och medarbetare?
12. Börja jobba med RevOps idag
RevOps står för revenue optimization och handlar om att söka vägar för att öka sin lönsamhet. Det är inget nytt i sig men den teknologiska utvecklingen har öppnat nya dörrar för ökad effektivitet och samsyn på data. Istället för att varje avdelning ska jobba i separata silos bör du istället se på din organisation horisontalt för att hitta tillväxtmöjligheter. Bolag som är tidiga att adoptera detta mindset kommer nå bättre resultat.