Marknad

AI och personifiering – 12 trender från Inbound 2023

Louise Nordström från Invise på HubSpot-konferensen Inbound 2023.

Senast uppdaterad

Hur ser morgondagens digitala marknadsföring ut? HubSpots årliga Inbound-konferens i Boston, USA, samlade under tre dagar 11 000 företagsledare, marknadsföringsproffs och branschens hetaste innovatörer för nätverkande och lärande. Här är 12 insikter och trender som Invise gäng på plats tog med sig hem!

1. You can call me AI 

Ja, du gissade rätt! Föga förvånande var AI det hetaste samtalsämnet under dagarna i Boston. Hur använder vi det idag, hur kan vi dra nytta av det på bästa sätt och vad krävs av oss människor i en framtid där AI kommer spela en så stor roll? HubSpots CEO Yamani Rangan sammanfattade AI:s framtida roll så här:

“AI har potential att omvandla kunskapen och det kreativa arbetet, och det är en djupgående förändring. Det betyder att generativ AI flyttar oss från informationens tidsålder till en tidsålder av intelligens”.

2. Ensam är inte starkast

Det sägs att ensam är stark, men vissa ordspråk bör nog revideras. Reese Witherspoon, känd från filmduken men också framgångsrik grundare till produktionsbolaget Hello Sunshine, talade om kraften som finns i ett partnerskap. Kontentan? Företagsägare som omfamnar samarbete och strategiskt väljer sina partners kommer att få en konkurrensfördel, påskynda tillväxten och leverera mer värde till sina kunder. Det låter väl inte helt fel?

3. Experimentera, testa, prova!

Det blir svårare och svårare att veta vad som faktiskt fungerar. Därför måste du systematiskt testa dig fram för att sedan ta lärdom av datan du får ut. De här fyra punkterna beskriver varför experimentering är ett måste för att lyckas:

  • Data ger faktabaserade resultat
  • Personligare marknadsföring och kundanpassning
  • Tidig identifiering av problem och proaktiva åtgärder
  • Ökad kundnöjdhet och lojalitet


4. Personifiera ännu mera

Redan under fjolårets Inbound-mässa var personifiering ett ämne som diskuterades flitigt, och trenden är fortsatt densamma. Du måste anpassa ditt innehåll till mottagaren så att det är relevant för personen ifråga. Ett generiskt innehåll funkar inte 2023 – när det går att skräddarsy det efter (nästintill) exakta mått. 

5. Dina kunder förväntar sig ett personligt bemötande

I AI-tider och en alltmer digitaliserad värld blir det personliga och autentiska allt viktigare. Kunder idag värderar och förväntar sig ett personligt bemötande när de pratar med en säljare. Så kom ihåg: du säljer till en annan människa, inte ett företag.

6. Upplevelsen är a och o

Hela 84 procent av B2B-köpare anser att upplevelsen ett företag ger är lika viktig som dess produkter/tjänster. Med andra ord, kundupplevelsen har aldrig varit viktigare. Det är kunderna som sitter i förarsätet och de går till en konkurrent om processen är för långsam eller komplicerad. Kunden förväntar sig samma smidiga process när de köper en tjänst av ditt företag som när de klickar hem en matkasse till dörren.

7. Sitt inte och vänta 

Tänker du ibland att du ska vara lite kall och avvakta någon dag innan du hör av dig till ett lead? Gör inte det. De vill ha direkt feedback, och ju längre du väntar med att höra av dig, desto kallare blir ett lead.

8. Nej, du mailar inte för mycket

Du har säkert frågat dig själv någon gång om du har mejlat den där vd:n en gång för mycket. Svaret är nej! Enligt Jay Schwedelson, CEO och grundare av Outcome Media/SubjectLine.com, presterar inte dina mejl bättre om du skickar färre – snarare om du skickar fler mejl med mer relevant innehåll.

9. Skriv dina CTA:er i “jagform” 

Vill du att fler potentiella kunder ska trycka på dina CTA:er? Då har vi ett rykande färskt tips! Om du skriver dem i jagform ökar click-through-raten med 28 procent. Till exempel:

Istället för att skriva “Registrera dig”, prova “Boka min plats”.

10. Äkthet > perfektion

Även i videons värld vill tittarna ha äkthet framför perfektion. Enligt Vimeo:

  • Prioriterar 86 % av tittarna autencitet
  • Vill 66 % se “vanliga människor”
  • Tycker 61 % att TikTok-annonser är unika i kontrast till mer polerad reklam på andra sociala plattformar

11. Sms tar upp kampen med mejlen

Att sätta upp workflows med mejl som kommunikationsmedel har länge varit det självklara sättet att attrahera och konvertera kunder. I USA tar man det nu ett steg längre, och närmare kunden, genom att nå ut till stakeholders via sms. Så fort någon öppnar ditt nyhetsbrev eller klickar sig vidare till ditt blogginlägg, kan ett sms skickas ut till personen ifråga.

12. Glöm inte bort dig själv!

Framgång, framsteg och lyckade affärer i all ära. Allt det spelar ingen roll om vi inte mår bra som individer. Glädjande nog blir den mentala hälsan och balansen mellan privatliv och arbetsliv en alltmer självklar grundbult i företag världen över.

Andrew D. Huberman, framstående neurovetenskaplig forskare och professor, gav några enkla men likväl viktiga råd som förbättrar vår mentala och fysiska hälsa:

  • Prioritera kvalitativ sömn och regelbundna rutiner
  • Hantera stress med andningsövningar och mindfulness
  • Motionera regelbundet
  • Fokusera på rätt näring och ögonhälsa
Filip Durefelt
Skriven av Filip Durefelt