Business

3 år av tillväxt, några bra lärdomar

Senast uppdaterad

Det har precis varit sommar och semester och med det lite tid för tankarna att landa. Därför har jag valt att summera lite slutsatser och lärdomar från våra tre senaste år. För som bolag har vi ju växt en hel del! Även om vägen framåt inte går exakt enligt den plan vi lagt ut så kan vi lugnt säga att vi kommit en bra bit på vägen, och vi har alla lärt oss sjukt mycket!

Kort bakgrundsfakta

Invise är i grunden en avknoppning från ett annat bolag med en annan ägarfördelning. Så på pappret är Invise ett äldre bolag än vad vi själva definierar som Invise historia. För oss började Invise för ca 5 år sedan, då jag och Camilla (vår VD) valde att slå samman våra då två och mycket små bolag för att satsa på Inbound Marketing och webbutveckling. Första året omsatte vi 2,1 mkr, andra året 3,7 mkr, tredje året 6,9 mkr och fjärde året 12,6 mkr. Det ger ett genomsnittligt tillväxttempo om dryga 80 %/år.

Lärdomar från de här tre åren

Att rekrytera tio personer på ett år borde inte vara svårt

Trodde jag.. Det var det visst! Vi har verkligen lärt oss två saker om rekrytering: det första är att inte rekrytera när man behöver en person till, rekrytera tidigare. Det tar tid att hitta och påbörja en ny tjänst, att vänta till behovet är uppenbart är att vänta för länge, det blir en bromskloss i tillväxten som sätter en praktisk och mental spärr för att växa snabbare. Det andra är att man med personal tar två steg framåt och ett tillbaka, vi har varit lyckligt lottade med få som slutat de senaste åren. Men så är ändå fallet att vissa rör sig vidare, helt naturligt i alla företag så klart. Till det har vi också flera personer på föräldraledigt. Så ska man växa med 10 personer är det klokt att sikta på 12-14 rekryteringar och att börja i tid.

Förenkla och systematisera

Här har jag absolut fått ändra mitt tänk över tid. Som litet företag kan man vara väldigt flexibel och dynamisk, men för att växa krävs systematisering. En stor del av mig var från början motståndare till detta, jag vill (och en del av mig delar fortfarande denna tanke) undvika onödig byråkrati och processer som upplevs komplicerade. En del är nog rädsla att bli som större bolag, trögrörliga. Invise är som en lättviktsboxare, på tå hela tiden och det gillar jag! Så nyckeln är att börja med att förenkla, om man står i valet av två olika processer så välj den enklare, det är större chans att lyckas med den processen och därmed ha något att optimera.

Återanvänd material

Jag är en kreativ person, det innebär att jag ofta vill göra saker på nytt och ännu bättre. Med risk för att jag så att säga ”alltid lägger vägen dit jag ska” istället för att använda en väg som redan existerar och som tar mig 90% av dit jag vill ändå, men med mycket mindre arbete. Misstänker att just detta är extra aktuellt för oss entreprenörer, som ju aldrig ser ett hinder och som kan göra allt själva 😉 . Men att släppa en del av mitt perfektionistiska tänkande och att allt måste göras nytt, bättre och smartare har underlättat en hel del. Det i sin tur gör det lättare att arbeta på fler eller bättre prioriterade uppgifter.

Våga rekrytera på min egen position tidigare

Detta är en big-one! I början av ett företag är man som ägare och entreprenör – en allt-i-ett person. Jag har varit säljare, designer, projektledare, copywriter, SEO-specialist (till rätt mångas förtret 🙂 ) och digital strateg genom åren. Lärorikt ja. Långsiktigt och realistiskt hållbart nej. Det är också naturligt att börja rekrytera på det ställen där man som entreprenör är sämst. Men kruxet är det att man inte får vänta för länge med att rekrytera personer på de roller där man själv är mer bekväm. Då blir det svårare att i efterhand fylla på just dessa roller med någon annan än dig själv. Så här i efterhand vet jag också att det finns många i vårt företag som är långt bättre på sina områden än vad jag någonsin var eller kommer bli inom deras expertområde, vad jag däremot har och verkligen ska jobba med är entreprenör- och ledarskapet. Till sist kommer det kanske en dag när jag rättar mig in i ledet och rekryterar någon bättre än mig själv inom ledarskapsdelen också. Vad som inte kommer gå att ta ifrån mig eller ersätta mig inom är entreprenörskapet och viljan att skapa lösningar och bra företag. Det är i mitt DNA och min personlighet, för att kunna jobba med det måste man först vara en jäkla massa andra roller, de är en del av språngbrädan dit. Men låt inte den brädan bli onödigt lång!

Ha minst två personer inom varje affärsområde

På Invise har vi en väldans massa olika kompetenser, speciellt sett till vår totala personal. Det är en del av vår styrka, att vi har kompetens in-house till många områden, allt från: utvecklare och designers till copywriters, marketing automation–specialister och strateger samt projektledare. En sak jag lärt mig är att en person räcker långt, men inte i närheten av lika långt som om man har två personer inom varje specifik roll. Att ha minst två ger en ökad trygghet (om den ena blir sjuk exempelvis) och det finns ett naturligt kunskapsutbyte mellan dessa två. Det skapar också en kombinerad balans av trygghet och utmaning att vara två på samma post. Så för att summera denna punkt, förivra er inte till att man måste ha två på varje post, men tänk ändå på att ibland är det säkraste och långsiktigt smartaste sättet att växa att anställa fler på ställen där bolaget redan har kompetens än att bredda sig för fort och för mycket.

Distansera sig

Jag har haft perioder när jag upplevt arbetet mer stressigt än normalt (vad nu normalt är för en entreprenör 🙂 ). Men konstigt nog tror jag nästan att jag jobbar lite mindre när det blir mer stressigt. Jag har en hög arbetsnivå, det har jag alltid haft. Det viktiga för mig är flexibiliteten i när och hur jag jobbar. Men när jag tappar tempo till följd av stress är det nästan alltid för att jag har många ”små” puckar som tar min tid. Då blir jag reaktiv, vilket i sin tur kan få mig att tappa fokus på det jag verkligen vill och tycker är viktigast att arbeta med. I ett stressat läge blir mina prioriteringar sämre och små saker av låg vikt kan jag uppfatta som otroligt viktiga. Vad är då lösningen?

För min del har det varit att göra saker jag tycker är kul, både i och utanför jobb. Länge sökte jag lösningen genom ännu fler rutiner, modeller för mental styrka och mycket mer. Detta har gett mig enormt mycket, men en sak är ovärderlig: distansen från jobb. Oftast räcker det för mig att arbeta från annan ort eller arbeta helt ostört på något jag tycker är viktigt. Det innebär inte att jag jobbar mindre, bara smartare och mer passionerat. Det i sin tur är som terapi och energipåfyllnad samtidigt. Lägger jag sedan på en bra plattform av mental träning, fysisk träning och bra rutiner så kommer jag långt! Sist men inte minst om det här med att skapa distans, missuppfatta inte vad jag skriver här. För mig har minst 60 timmars arbetsvecka varit normalt i många år, då krävs distans för att inte köra fast mentalt. Frestas inte att tro att du behöver distans särskilt ofta om du jobbar 40h/vecka fem dagar i veckan.

Tillväxt kräver pannben, från dig som ledare och organisationen

Tillväxt är tufft! Det är inget snack om den saken. Att vara ett lönsamt bolag som samtidigt växer innebär att göra betydligt mer än vad många andra företag har driv, vilja och smarthet att göra. Det gäller att gå igång på utmaningen och hitta likasinnade i organisationen. Man får aldrig tappa fokus på målet, inte heller slappna av och tror att nu kommer det gå av sig självt. Tvärtom, sporten i det hela är att man ska vara på tå och vilja mer, det är där allt händer. Jag drar ofta liknelser till sport eftersom jag själv är sportintresserad. Hur kul är det att kolla på en fotbollsmatch där inget lag har något att spela för, ni vet själva, det är ett sömnpiller. Att vara och jobba i ett tillväxtbolag är att spela en match där allt går att vinna och varje extra insats kan vara den löpningen som ger ett bolltapp, som ger ett mål, som förändrar allt.

Det är som roligast när det händer mycket

Jag är nog fel person att uttala mig här. Men varför inte, jag har stuckit ut hakan förr, på gott och ont. Men jag tror verkligen att alla som ser tillbaka på en lång karriär kommer komma ihåg de arbeten, perioder och arbetsplatser där det hände mycket. Det kanske inte alltid var det mest bekväma stället att vara på, men roligast och mest utvecklande? Troligtvis ja! Jag har alltid älskat perioder när det blir ketchupeffekten i ett företag, när allt kommer samtidigt, nya affärer, medial uppmärksamhet och flera nya börjar samtidigt. För visst är det så, att jobba hårt är att skörda enligt ketchup-principen. Resultaten kommer, men ofta är det allt på en och samma gång! Det viktiga är bara att fortsätta skaka ketchupflaskan!

Idé, lansering och genomförande är helt olika saker

Mitt sista tips i den här serien vänder sig till dig som är en visionär och lösningsorienterad person. Det är vanligt bland oss entreprenörer att idéskapandet och att komma på en bättre lösning är beroendeframkallande. Jag vill hela tiden komma på fler och smartare lösningar på mer eller mindre verkliga problem. En sak som jag verkligen lärt mig är dock att det är stor skillnad mellan att komma på och förverkliga en lösning. Detta vet alla entreprenörer, att en bra idé är värd 1%, genomförandet är resterande 99%. Men till saken är den att det tog tid för mig (som är rätt otålig när det kommer till tillväxt) att förstå hur bra jag är på att komma på lösningar, och därmed också hur olämplig jag är på att fasa in många av dessa lösningar. Jag har helt enkelt inte samma energi och tålamod för implementeringen som för att kläcka idéen. Så för personer som mig är det otroligt viktigt att hitta andra som kan vara med och förverkliga saker. Det är en gyllene kombination!

Summerat

Vi har brutet räkenskapsår vilket innebär att vårt nya bokslut är fram till nu somras. Resultatet är inte färdigt ännu men redan nu vet jag att vi gör ett fjärde år med tillväxt, kanske inte riktigt lika hög som tidigare, men fortfarande mer än 50% mot föregående år. Är vi nöjda här, både ja och nej. Vi kommer troligtvis att över tid skruva ned tillväxttempot procentuellt en del, men i omsättning är kliven desto större. Jag ser fram emot vilka erfarenheter som kommer av att ta ett bolag från dryga 20 anställda till ett med 40. Från vad jag hört är det någon form av platå när bolag når ca 40 anställda. Ska bli spännande att se hur det uttrycker sig och vilka erfarenheter vi får med oss av att komma dit. 🙂

Skriven av Fredrik Fernström