3 frågor till kund: “Därför valde vi inbound”
Senast uppdaterad
Är du nyfiken på inbound, men osäker på hur det går till och vad det kan ge för resultat? Vi har ställt tre frågor om valet av inbound till Marie Froment, partner och managementkonsult hos vår kund Karlöf Consulting.
Hej Marie! Varför har ni valt att arbeta med inbound?
– Vi vill nå ut till vår målgrupp! Som företag har vi en tydlig bild av vad vi tror på och vilket budskap vi vill nå ut med på marknaden. Målsättningen är att hitta och kommunicera till nya målgrupper, men utan att tappa befintliga kunder. Inbound gör det enklare för oss att finna personer som tycker om det vi gör och tror på samma saker – matchningen blir helt enkelt bättre!
Hur har er resa sett ut?
– Vi utbildade oss, tog in systemet och har sedan dess lärt oss att använda och utnyttja dess funktioner till vår fördel. Under uppstarten fick vi också en välbehövlig knuff i rätt riktning vad gäller content och nu är det naturligt för oss att producera nytt och genomtänkt innehåll regelbundet.
– Som konsulter tycker vi att det är fantastiskt roligt att möta nya människor, men vi är inte lika bra på kallförsäljning. Med hjälp av inbound knyter vi till oss potentiella kunder som på eget initiativ har visat intresse för oss och våra tjänster. På så vis är också systemet en bra stöttning i en för oss stor utmaning.
– Resan har inte varit spikrak. När vi startade var vi rätt oerfarna i att använda sociala medier i ett professionellt sammanhang. För några av oss var det ett stort steg att använda LinkedIn lika naturligt och regelbundet som t. ex. Facebook. Det tog också ett tag innan vi hade tillräckligt med content för att skapa ett bra flöde. Men vi har fått ett jättebra stöd av Invise och nu är inbound en självklar del av vårt sätt att möta marknaden.
Lästips! ”Bygg ditt personliga varumärke på LinkedIn – 4 enkla tips!”
Vilka resultat har inbound gett er?
– Genom inbound har vi fått möjligheten att “värma upp” våra kunder före vi kontaktar dem. Till exempel kan vi använda HubSpot för att bjuda in redan intresserade personer till seminarier, där vi i sin tur får chans till att träffa och prata direkt med dem. Vi slipper kalla säljsamtal, får kontakt med personer som redan känner till oss och samtidigt stärker vi våra befintliga kundrelationer. Dessutom har vårt content blivit vassare och ännu mer uppskattat, vilket såklart känns extra roligt.
– Jag får ofta mail från kontakter som uppmärksammat våra blogginlägg och så sent som i morse fick vi beröm för vår podcast och kunskapsbank, något som är en direkt produkt av vårt arbete med inbound.
Resultat i siffror
- 21,89 % – ökning i organisk trafik till Karlöf Consultings webbplats
- 129,23 % – ökning i direkttrafik till webbplats
- Konvertering över benchmark vad gäller organiskt sök, sociala medier och direkttrafik.