3 skäl till varför design är viktigt för ditt företag
Senast uppdaterad
Att anlita en grafisk designer är kanske inte det första man som företagare tänker på. Det finns ju så mycket annat att fokusera på – hitta rätt personal, se över budget och implementera marknadsplanen, bland mycket annat. Att göra saker och ting snyggt kan väl inte vara så svårt? ”Det är ju bara att klippa och klistra”! Sanningen är givetvis mycket mer komplicerad än så.
Som grafiker tycker jag att design lätt blir förbisett. Visst, att mäta ROI för den tid man har lagt på en design för en kampanj kanske inte är det enklaste, men det är just designen som till stor del avgör om någon ens ser kampanjen.
En riktigt bra grafisk design uppfyller följande syften:
> Den ser till att målgruppen får rätt intryck av företaget
> Den ser till att företaget kommunicerar rätt budskap till målgruppen
> Den ökar användarvänligheten på olika plattformar för målgruppen
Kort sagt – design avgör hur det ser ut och hur det fungerar. Numera sker en första kontakt mellan företag och konsument via t.ex. en webbsida, produkt eller annons. Därför är det viktigt att alla sådana kontaktpunkter kommunicerar rätt med den grafiska profilen då det är det första intrycket konsumenterna får. Jag talar nog för alla andra designers där ute när jag säger att det är värt att investera i en bra design för ditt företag.
Fortfarande inte övertygad? Här nedan listar jag 3 anledningar till varför design är viktigt för ditt företag.
1. En bra design är lätt att komma ihåg
Oftast minns vi ett speciellt element ur ett varumärke. Kanske är det en speciell färg, figur eller text. Som designer vill man att konsumenterna ska känna igen varumärket samma sekund som man ser ett grafiskt element av varumärket.
Det är också viktigt att alla grafisk element är enhetliga i alla kanaler. För att behålla enhetligheten i all design i sin kommunikation kan man med fördel ta fram en grafisk manual. Den innehåller strikta regler för hur varumärkets grafiska element ska användas. På så sätt kommer konsumenterna att känna igen företaget vare sig de ser varumärket på en webbsida eller en annons i tidningen. Skulle exempelvis Coca Cola en dag bestämma sig för att ändra lite på sin röda färg hade hela världen med största sannolikhet märkt det.
2. Första intrycket är allt
Jag kan inte sluta trycka på hur viktigt det är med ett första intryck. Vi människor har blivit allt snabbare på att döma en person beroende på vad vi ser. Detta gäller även för design i alla former.
Varje dag ser vi omedvetet tusentals olika varumärken, vare sig det är i affären, tidningen, sociala medier eller på bussen på väg hem. Alla dessa varumärken har ett syfte och det är att fånga din uppmärksamhet. Det är därför inte lätt att sticka ut från mängden och en snygg design räcker inte längre – man måste ha rätt design. Oavsett vad det är för slags känsla och budskap man vill förmedla behöver man vara tydlig i sin kommunikation.
Tankeställare: Föreställ dig att du ska ta fram design för olika typer av tvättmedel. Hur designar du så att konsumenten snabbt ser att just ditt tvättmedel är ekologiskt? Billigt? Lyxigt?
En annan viktig faktor som många designers tyvärr glömmer bort vad gäller första intrycket är användarvänligheten på en webbsida eller app, vilket alltså tar oss till nästa punkt.
3. Användarvänligheten får besökarna att stanna längre
Okej, vid det här laget har vi förstått att det är viktigt att ett företag har en webbsida för att konsumenterna ska kunna hitta och läsa om dem. Men hur många gånger har vi inte lämnat en sida i frustration för att den laggar, inte funkar eller för att man inte hittar den information man söker? Eller för att den inte är läsbar i mobilen när man surfar på väg till jobbet?
Om en webbsida fungerar så pass dåligt, och kanske till och med inte ens är estetiskt tilltalande, vilket intryck ger företaget då? Att erbjuda bra produkter eller tjänster är längre inte det som säljer. Har ett företag inte tid eller ork för en snygg och användarvänlig webbsida, varför skulle man då vilja tro att det företaget säljer är pålitlig?
Vill du se ett avskräckande exempel? Så här kan brist på bra design paja HELA användarupplevelsen!
Jag anser att företag ska investera i en bra och användarvänlig webbsida då det är en viktig informationskälla för en eventuell kund. Det stärker även varumärket och ökar pålitligheten något enormt. Dessutom är det webbsidan som ger besökarna ett första intryck.
Allt som allt, investera i en bra grafisk design och webbsida! Vi lever i en modern värld där människor kan döma ut dig och ditt företag på millisekunder. De sekunderna kan vara avgörande för om de kommer att stanna eller dra.