3 tips för hur du lyckas med ditt företag på Instagram!
Senast uppdaterad
Med över 100 miljoner användare och 5 miljoner nya bilder som laddas upp dagligen på Instagram är det ett ställe du har stor nytta av att synas i. Instagram vet dom flesta vad det är idag men i Sverige är det fortfarande ganska få företag som använder det aktivt bland dom sociala medierna. Spontant är det synd för Instagram är ett kul, otroligt enkelt medie som kan engagera alla på arbetsplatsen. Det krävs inte mer än ett konto och en smartphone.
Här kommer tre konkreta tips för hur du kommer igång och lyckas med Instagram ur ett företagsperspektiv!
1. Alla anställda kan generera innehåll
Skapa ett gemensamt konto som alla på arbetsplatsen kan använda sig av. Med Instagram är det enkelt att växla mellan olika konton, samtidigt som alla kan använda sina privata konton och tagga bilderna med företagets användarnamn. Hashtaggar (#) man #företagetsnamnet kommer fler att hitta era bilder. Skriver man @företagetsnamnet kommer dom få en notis om att du taggat dom i en bild eller kommentar.
2. Dokumentera det som händer hos er!
Fota det som händer hos er dagligen och inte enbart stora händelser eller nyheter. Låt det lilla blir det stora och era följare kommer uppskatta att ta del av er vardag på jobbet, personalen, företagskulturen och allt som hör till. Lite mer personligt och väldigt enkelt att underhålla. Det behöver inte finnas en baktanke att med varje bild försöka marknadsföra sig. Skapa en regel där alla ska uppdatera X antal gånger i veckan så kommer innehållet att växa sakta men säkert.
3. Skapa nyheter och tävlingar som kunder vill dela med sig av
Skapa bildtävlingar, uppmana kunder att följa er och belöna dom med erbjudanden/nyheter som ni enbart delar med er av på Instagram. Följ de som följer er, det kommer öka antalet följare och skapar en positiv dialog med kunder och bekanta. All närvaro på sociala medier kräver att man regelbundet uppdaterar innehållet. Gör det kontinuerligt, svårare än så är det inte!
Sociala medier och inbound marketing
Att som företag använda sig av sociala medier är en del av inbound marketing. Om du vill veta mer om just inbound kan du läsa vår artikel om inbound marketing och ladda hem guiden ”Vad är Inbound Marketing?”. Kolla även in blogginlägget ”Ingen inbound marketing utan sociala medier”.
Vill du läsa mer?
Ladda ner våra guider: