Marknad

3 viktiga fördelar med conversational marketing

Senast uppdaterad

Conversational marketing är ingen nyhet, varken för individer eller företag. Vi pratar med varandra varje dag, och använder alla möjliga verktyg och kanaler för att göra detta. Så varför ska inte företag också skala upp dessa lösningar för att förbättra dialogen mellan sig själva och sina kunder? Det tycker HubSpot – och vi håller verkligen med. Här är de 3 allra främsta fördelarna med conversational marketing för dig och ditt företag!

1. Conversational marketing ger kunderna personliga svar direkt

Hur många gånger om dagen plockar du upp din telefon? I iPhonens funktion “Skärmtid” kan man löpande få information om hur mycket man i snitt använt sin mobil under dagen. Sen jag själv började använda funktionen är det inte ovanligt att den där rapporten visar 2,5 timmar. En artikel från TechCrunch menar att konsumenterna där på andra sidan Atlanten är uppe i 5 timmar. Varje dag! Och det är inte så konstigt – telefonen finns ju alltid där. Redo med svar på vilken fråga man än har; från vad klockan är till vad kompisen gjorde i helgen, eller om det finns ett bord ledigt på din favoritrestaurang på fredag.

Idag shoppar vi också allt oftare via mobilen, vilket innebär att vi interagerar mer och mer med content som passar bäst just där. Det handlar framför allt om filmer och socialt innehåll – och inte minst meddelanden. När telefonen har blivit vår allra främsta enhet för att surfa med är det just denna typ av content som står ut – och som fångar vår uppmärksamhet. Just meddelandetjänster är i det närmaste skräddarsydda för conversational marketing. För det ÄR mycket lättare att bara chatta med nån och få en snabb lösning på just ditt specifika problem än att behöva scrolla genom en sajt i jakt på något generiskt svar.

Ett exempel är när HubSpot experimenterade med erbjudanden via Facebook Messenger och såg hur öppningsfrekvensen ökade med 250% och klickfrekvensen med 600% jämfört med email. Att en notis plingar till i mobilen spelar såklart en stor roll, men det visar också tydligt att man vill interagera med företag (och handla!) på ett helt annat sätt idag.

 

 Backstory: Vad är conversational marketing?

2. Conversational marketing ger dig värdefulla insikter om kunderna

Conversational marketing är kundens egna ord, helt fria från misstolkningar. Det finns ingen annan kanal där kunden direkt kan tala om för dig vad hen vill göra, läsa mer om eller få hjälp med! Försök interagera med en banner eller Facebook-annons på samma sätt, liksom – det GÅR inte. 😉

Med conversational marketing kan du också samla ihop data om kunden på ett helt annat sätt, särskilt via meddelanden. Chattlösningar kan spara data som gör det lättare och bekvämare för kunden att interagera med dig på bästa sätt, och få precis det hen efterfrågar.

Ett exempel är den amerikanska nyhetskanalen CNN som uppmanade sina läsare att skicka dem ett meddelande med ett ämne som de var intresserade av. Därefter skickade deras bot tillbaka länkar med relaterade nyheter till detta nyckelord. Enkelt och smidigt för besökaren att få tag i precis det hen ville läsa mer om, ovärderlig kundkunskap för CNN!

Ju bättre data du får om dina kunder, desto bättre kan detta komma till användning. Om ni designat om er sajt kanske folk får svårt att hitta det de söker – och då kan en livechatt ge hjälpsamma instruktioner. (Samtidigt får du insikt i vilka eventuella UX-missar ni gjort!) Dessutom är conversational marketing bästa verktyget för merförsäljning. Om en kund chattar med er om en produkt hen tänkt köpa, kan ni i andra änden ge tips och förslag på andra saker som kunden skulle kunna vara intresserad av, baserat på tidigare data.

3. Conversational marketing är det bästa sättet att bygga relationer med kunden

Via sociala medier, meddelandeappar och andra chattjänster så kan conversational marketing faktiskt även generera leads – eftersom det är lättare att nå nya målgrupper via dessa nya kanaler. Samtidigt är t.ex. chatt ett mycket bekvämare och lättare sätt för befintliga kunder att komma i kontakt med företagssupporten än att behöva ringa.

Meddelandeappar är kittet i relationen mellan kunden och varumärket – och ett verktyg som gör att kommunikationen aldrig behöver stanna upp. Perfekt för merförsäljning, och inte minst för att bygga och vårda relationen med kunden! Genom en chattbot, till exempel, kan du interagera med kunden på ett personligt sätt. Botten kan ställa frågor som troligen skulle ha känts knäppa eller irriterande om de förekom i ett långt formulär. Men som ett litet livequiz i en chatt kan det rentav bli kul att svara på!

Conversational marketing är inte heller bara trevligare för kunden – utan det är också ett perfekt sätt att visa upp ert företags personlighet. Genom copy, bilder, gifar, emojis och filmer så kan du chatta på ett naturligt, mänskligt och roligt sätt som förstärker hela ert varumärke. Och i en kanal som kunden dessutom föredrar! Perfekt, eller hur?

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Skriven av Hanna Melin