Marknad

4 usla råd att inte följa när det gäller Sociala Medier!

Senast uppdaterad

Det finns många outtalade experter, inte minst inom sociala medier. Inte så konstigt med tanke på att det är ganska nytt, speciellt för många företag som inser mer och mer att de måste ha en närvaro för att kunna driva sin försäljning. Behöver man synas på alla ställen? Hur mycket tid ska man lägga ner och hur ska man prioritera?

1. ”Du måste synas överallt!”

Det här påståendet hör man tyvärr allt för ofta. För det första tar sociala medier mycket tid att hantera, speciellt om man vill leverera innehåll med kvalitet. Det många inte tänker på är att det är två helt skilda saker att engagera sig privat och ur ett företagsperspektiv. Privat har du redan en vänskapskrets, men hur är det med företagets anhängare? Det tar lång tid att bygga upp en skara följare och de i sin tur kräver din tid.

Nya sociala medier kommer dyka upp titt som tätt, den trenden kommer inte förändras. Det man måste lära sig är att ta ställning till dem och fråga sig själv om det är rätt för just din verksamhet? Är det värt tiden du måste investera? Samtidigt kan det ge dig ett försprång att vara tidig i ett nytt medie.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Genom att själv utvärdera och testa sig fram märker man om det är något som skulle passa för sin egen verksamhet. Det är bättre att vara aktiv på dom ställen som ger bäst avkastning, det oavsett om det handlar om kundvård, potentiella kunder eller ren försäljning.

2. ”Sociala Medier är det nya SEO”

Om vi pratar modeord, så ja, sociala medier är det nya SEO. Men sociala medier, i fråga om funktion och strategi, ersätter inte SEO. I själva verket är det bara ett annat sätt av två marknadsföringsstrategier som arbetar bättre tillsammans . Inlägg i sociala medier visas nu i sökresultaten och det i sin tur på kan dra fler organiska besökare till just dina sociala kanaler.

Återigen är sociala medier en extra kanal – inte en som ersätter befintliga insatser som SEO. En miljard sökningar görs varje dag i Sverige, och du vill inte missa den trafiken. Det här är samtidigt en av fallgroparna med nya medier, att man överger gamla som fungerar för nya som man inte behärskar eller inte är rätt för din verksamhet.

3. ”Dina kunder använder inte sociala medier”

Det här påståendet grundar sig på okunskap och ännu mer okunskap. Under 2012 besökte 39% dagligen sociala medier i Sverige (.se Internetstatistiken 2012). Det är en så pass hög andel av alla användare att det är mer än troligt att din kundkrets finns representerade i den statistiken.

4. ”Bemöt inte negativa kommentarer eller inlägg”

Har någon skrivit negativt om ditt företag finns det på nätet, för alla att ta del av. Och det kommer finnas kvar. Det betyder att dina befintliga kunder och framtida kunder kommer att kunna läsa det. Att inte bemöta det direkt är det absolut sämsta alternativet. Bemöt det direkt, var saklig och förklara situationen på ett diplomatiskt sätt. Erbjud personen att kontakta dig för att hitta en lösning.

Viktigt att tänka på är att inte hamna i en långdragen diskussion om vem som har rätt eller fel, för det kommer inte se bra ut. Bemöt, var saklig och avsluta diskussionen i god tid.

Skriven av Fredrik Fernström