Svårt att hålla kontakten efter Almedalen? Här är mina 5 bästa tips!
Senast uppdaterad
Snart är det dags för Almedalen igen – Sveriges största mötesplats för över 20 000 besökare som går på luncher, seminarier och minglar. Ett utmärkt tillfälle för er att knyta nya kontakter och visa upp ert varumärke. Det är just därför din organisation alltid jobbar hårt för att kunna glänsa i Almedalen, men vad gör ni efter eventet? I det här inlägget kommer jag ge er 5 tips på hur ni ska hålla kontakten med era nyfunna bekanta.
Därför är det viktigt att hålla kontakten
En intensiv insats under Almedalsveckan utan att nå ditt syfte med veckan (sprida ditt varumärke, uppmärksamma din hjärtafråga eller sälja din produkt) är bortkastad tid och kraft. Och att nå dina mål utan att lämna ett bestående intryck till din målgrupp är rent ut sagt tråkigt. Uppföljning är underskattad men extremt viktig för att du ska etablera relationer, bygga ett starkt varumärke och ett varaktigt förtroende.
5 tips som gör din Almedalsvecka till en succé!
1. Skapa en landningssida
Med en sida dit du kan hänvisa dina nya kontakter kan du stärka relationen och bjuda på mer material. Har du ett marketing automation-system som till exempel HubSpot kan du lätt mata dina nya prospekts med information under hela året.
2. Skicka tackmail
Ett bra tips för att lära känna dina nya vänner är att skicka ett tackmail för att utvärdera ditt evenemang, ditt möte med en ny kontakt eller ett bra samtal i din monter. Det här ger dig chansen att få svar på alla dina frågor. Vilka är de? Var kommer de ifrån? Vad är deras utmaningar? Vad tycker de om ämnet eller om ditt seminarie? Var är de i köpprocessen? Vad vill de lära sig mer om?
Kom ihåg: Kommunikation = lyssna.
Utifrån svaren på dina frågor får du viktig information som du sen kan agera på!
3. Nurtura dem regelbundet
Nu när du vet vilka de är, vad de är intresserade av och var de är i köpprocessen, kan du bygga en relation. Du är en expert och har lyssnat till deras behov. Dela med dig av informationen de behöver angående ämnet (tips, råd, guide etc.) och glöm inte att personifiera.
4. LinkedIn
Det första du måste göra när du har träffat en ny kontakt (om du inte redan har gjort det) är att lägga till personen som kontakt på din LinkedIn. Efter en hel vecka med nya intryck och nya ansikten så är det inte lätt att hålla koll på alla nya namn. Med hjälp av LinkedIn kan du komma ihåg vad personen gjorde och lära dig mer om den. Läs mer om hur du arbetar med LinkedIn här!
5. Att mäta är att veta
John Wanamake ‘The Father of Modern Advertising’ sa i 1800-talet :“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half.”. Det här utmaningen har blivit lite lättare i dagsläget. Använd den möjligheten du har, om det är Google Analytics eller en avancerat marketing automation system, för att mäta allt du gör för att förstå effekten av din marknadsföring. Med hjälp av datan kan du polera det som funkar bäst och förbättra det som inte funkar.
Med dessa 5 tips kommer du inte bara bygga starka relationer med nya kontakter, du kommer även stärka ditt varumärke och bli ett framgångsrikare företag.