5 anledningar till varför er content inte fungerar
Senast uppdaterad
1. Hemsidan är inte responsiv
Numera förväntar sig dina besökare att er hemsida ska fungera lika bra i mobilen som på datorskärmen. I och med Googles uppdatering i våras kan ni även ”straffas” om sajten inte lirar lika bra på mobila enheter som på desktop. För inte alls många år sedan var det poppis att skaffa en mobil sajt (det var faktiskt det vi på Invise började producera) men idag har tekniken gått framåt. Nu är det the responsive way eller the highway!
2. Pop up’s som stör
Ofta vill man visa sin nya tjänst/grymma nyhet, eller det där andra jätteviktiga, för precis alla besökare. Rätt upp i ansiktet på den som seglar in på er sajt. Detta funkar lika illa på webben som i verkliga livet. Det är ingen som vill gå på restaurang och få en flyer med dagens bästa burgare upptryckt i ansiktet av servitören precis när du slagit upp menyn för att kika vad för gott köket kan laga.
Pop up’s är störande och irriterade besökare har en tendens att lämna sajten illa kvickt. Då är det bättre att ha smarta puffar som byts ut efter vem som besöker sajten och vad de har tagit del av tidigare. Eller att ´vänta lite med din pop up tills besökaren fastnat.
3. Svårlästa texter
Vissa sajters content ser ut som ett femårskalas. Det är färglatt, sprudlande och totalt oläsligt. Det är svårt att få fram sitt budskap om texten är fet, kursiv och underlinad i olika färger + pyntat med några fräcka typsnitt. … Ellerhur?
Ett annat vanligt misstag är att använda för avancerat språk och komplicerade facktermer. Text på webben ska vara enkelt att ta in, det går inte att skriva på samma sätt som för tryck.
4. Texter som lovar mer än de håller
Tyvärr är det vanligt att locka till sig läsare genom att lova guld och gröna skogar och sedan inte leverera det. Eller att klä ut reklam till content. Tänk att det besökaren ser är det besökaren ska få.
5. Du skriver content om det du tycker låter bra
Om din fotbollsintresserade brorson fyller 19 år, inte ger du honom en porslinssvan bara för att du själv gillar den typen av pynt? (Hoppas jag!) Ett par biljetter till derbyt eller nya knäskydd hade varit något mer passande.
Ett ord: research. Gör en sökordsanalys eller fråga dina kunder vad de skulle vilja läsa om. Du måste skriva för besökaren; det de är intresserade av, deras utmaningar och möjligheter.
Det är inte helt ovanligt att företag skriver för att imponera på sina konkurrenter istället för potentiella kunder. Släpp stoltheten och prestigen när du tar fram ert content!
Vill du få tips om hur du tar fram bra content? Läs blogginlägget ”Skrivtips för webben – veta, tycka, göra” eller ladda ner guiden ”Så fångar du läsaren”.