5 viktiga takeaways från Inbound 2019 i Boston
Senast uppdaterad
”How you sell is why you win!”
Dag ett på årets största event inom digital marknadsföring, Inbound, håller HubSpots ena grundare Brian Halligan sin årliga presentation framför cirka 26 000 besökare. I den enorma publiken sitter också vi, sex medarbetare från Invise, och spetsar öronen. Brians ord ekar, och han upprepar denna mening om och om igen. “How you sell is why you win”. Det handlar alltså inte alls om vad du säljer längre, utan hur du säljer det. Nu i efterhand är vi alla rörande överens om att just den meningen symboliserar hela temat för Inbound 2019.
I detta blogginlägg vill vi nu dela med oss av fem takeaways som vi anser vara bland de viktigaste från årets Inbound, som skulle kunna förändra sättet du säljer på.
1. Fokusera på att reducera friktion
I detta sammanhang betyder friktion allt som sätter käppar i hjulet i din organisation som hindrar processen från lead till kund att flyta på sömlöst. Var ödslar ni mest tid? Var finns det frustration? Fokusera på att sätta upp strukturer som tillåter er att jobba smidigare innan ni börjar tänka på att växla upp. För lyckas ni reducera friktion kommer det nämligen att bana väg för mer tillväxt bara där. Win win! För er – men framför allt för era kunder.
2. Valmöjligheter for the win
Gissa vad? Alla människor är olika! Hur mycket du än analyserar dina personas och skapar relevanta call to actions på din hemsida, kommer du behöva jobba mer med valmöjligheter. Istället för att “bara” använda ett formulär på en landningssida för att till exempel ladda ned en guide, släng in en möjlighet för dem att kunna bli kontaktade via telefon också. Alternativt kan du visa en kontakt de kan ringa upp själva eller ge dem en möjlighet att börja chatta. Huvudsaken är att de kan välja ett alternativ som passar dem.
Så växer ditt företag med conversational marketing och chattbottar
3. “The Pyjama Principle”
HubSpots andra grundare, Dharmesh Shah, berättade under sitt tal att HubSpots framgång till stor del beror på att de kan anställa grymma medarbetare från alla håll och kanter i världen, och som får jobba var de än befinner sig. Hans budskap? Alla kan i princip jobba i sin pyjamas! Vad han menar med detta är att flexibilitet i arbetstid och möjligheten att kunna jobba remote är ett måste för att kunna attrahera och behålla rätt talang!
Vi på Invise som har fria arbetstider klappar oss på axeln.
4. Börja behandla B2B som B2C (eller kalla det istället B2H!)
Vi som arbetar med B2B-försäljning talar ofta om hur annorlunda det är i jämförelse med B2C. Visst, så är det såklart. Men. Det vi måste komma ihåg när vi jobbar med all form av marknadsföring är att den som tar emot vårt budskap faktiskt är en person! Det är alltså B2H, Business to Human, vi sysslar med. Så, även om personen du vill sälja till representerar ett företag, är det fortfarande en faktisk person och inte ett ansiktslöst företag du ska lyckas nå med just ditt budskap.
Så blir ni ett mer likeable företag!
5. Detta ska du skriva om för att skapa fler relevanta leads
De flesta vet att värdeskapande content är a och o inom inbound. Men är du nyfiken på vad de flesta potentiella kunder faktiskt googlar mest på när det kommer till er tjänst eller produkt? Tänk på att få in texter som svarar på dessa frågor när ni planerar er contentstrategi:
- Vad kostar det ni säljer?
- Hur löser ni kundens problem?
- Hur står sig er produkt eller tjänst gentemot era konkurrenter?
- Finns det recensioner och kundcase från kunder ni jobbat med?
- Varför är just ni det bästa valet?