Marknad Sälj

6 tips för att lyckas med er inbound marketing!

Senast uppdaterad

Vi på Invise har ägnat oss åt Inbound marketing länge nu och vi har vid det här laget blivit riktigt bra på det vi gör. Vi har testat oss fram, kört i diket och backat upp, hittat nya vägar och hittat bättre sätt.

Man kan kort och gott säga att vår dedikation i ämnet har gett avkastning och idag sitter vi inne på kunskap vi önskat att någon hade delat med sig av när vi själva var nybörjare. Nu vill vi göra precis det, dela med oss av våra bästa inbound marketing-tips! Så hämta penna och papper (eller kanske mer troligt valfri app) så kör vi igång!

1. Vem bryr sig? Vikten av att skapa engagerande innehåll

Inspirerar och engagerar ni? Utbildar ni era besökare och lämnar dem med ny spännande kunskap? Hela idén med er inbound-satsning är att skapa engagerande innehåll till era potentiella kunder och få dem att återvända till er, tipsa om er och öka er igenkänning.

Bli connoisseurer inom just ert område och dela med er av det senaste inom branschen, tips och trix, spännande artiklar, roliga bilder, engagerande innehåll och mycket mer för att befästa er position bland era konkurrenter. Sträva aldrig efter att bli bättre, sträva efter att bli bäst.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

2. Gör det med känsla – våga bli personlig

Inbound marketing fungerar bättre ju fler det engagerar. Var inte rädda för att bli personliga, jobba mot målet att dela med er av kunskap, bilder, information och texter som på olika sätt relaterar till er målgrupps intressen för att knyta starkare band.

Ett företag som skriver och uttrycker sig som en revisionsberättelse blir sällan hyllade, det är dem som vågar ta sig ett steg närmare sina kunder som bli ihågkomna.

3. Ha inte bråttom med inbound marketing

Inbound marketing är en investering där både budget och tid är viktiga nyckelspelare i vägen till framgång. När ett inbound-arbete inleds är det många parametrar som ska skruvas på och det gäller att förstå att satsningen behöver några månader innan de riktiga resultaten syns. Men ge inte upp, resultaten kommer. Och när de väl gör det, då vågar vi lova att ni kommer undra varför i all sin dar ni inte startade igång tidigare.

4. Masspublicera inte – lös problem!

Ett riktigt bra inbound-arbete kräver hög frekvens på innehåll, att inte höras och synas är att inte finnas överhuvudtaget. Detta betyder däremot inte att ni ska höras till varje pris, då förlorar inbound hela sitt huvudsyfte – att leverera värde till dina kunder.

Med andra ord, ha era potentiella kunder/er målgrupp i åtanke, vad är de intresserade av? Vilka problem och utmaningar sitter de med som ni kan hjälpa dem att hitta svar på?

5. Ha full koll på buyers journey

Människor går igenom olika steg i sin väg fram till att köpa en produkt eller tjänst och den brukar kallas för ”Buyers journey”. Buyers journey består av tre olika steg, awareness, consideration och decision. För att ert budskap ska nå sin fulla potential bör du därför tänka på följande: Beroende på i vilket steg din potentiella kund befinner sig behöver du anpassa på vilket sätt du pratar med kunden.

Bli inte ett av alla företag i mängden som basunerar ut sitt budskap och förutsätter att alla kunder är 1 minut från ett köp (i decision stage).

6. Har ni humor?

Att lyckas med sitt varumärkesbyggande online kräver mer än bara en fantastisk produkt och en snygg hemsida. Idag är varumärkets personlighet otroligt viktig för framgången och sociala medier gör det nu möjligt för företag att verkligen blomma ut. När ni väljer tonalitet och hur ni vill föra dialog i sociala medier, glöm aldrig bort att människor tycker om att prata med människor – inte själlösa företag!

Sprid glädje och humor, våga dela med er av roliga bilder, memes och videoklipp, det är fortfarande den här typen av content som delas och gillas allra mest i sociala medier. Så om ni verkligen vill att ert varumärke ska få vingar och synas, ha lite humor!

Invise
Skriven av Invise