8 termer inom marketing automation du borde känna till
Senast uppdaterad
Har du börjat få grepp om vad marketing automation handlar om än? Kort och gott kan marketing automation sammanfattas som den mjukvara som används för att automatisera sälj- och marknadsaktiviteter. Om du surfat omkring och läst lite finns det säkert en hel del begrepp som känns svåra att förstå sig på. Testa dig själv med hjälp av åtta vanliga begrepp som du bör ha koll på!
Landningssida och tacksida
På det som kallas landningssidan sker konverteringen från besökare till kontakt. På landningssidan fyller besökareni sina uppgifter i ett formulär i utbyte mot material som finns tillgängligt på webbsidan, som till exempel en utbildande guide. Därefter hamnar besökaren på tacksidan där materialet blir tillgängligt i form av en pdf, video, infographic eller vad det nu kan vara som erbjuds.
Lead score
Lead har du säkert hört talas om och inom inbound är det ett annat ord för en kontakt eller potentiell kund. En besökare blir ett lead direkt efter att ha fyllt i ett formulär. Lead scoring är ett sätt att mäta kontakternas intresse genom att värdera olika handlingar de utför med poäng. En handling kan vara att läsa ett blogginlägg, läsa ett kundcase eller titta på en produktsida. Höga poäng indikerar stort intresse, medan lägre poäng betyder att kontakten ännu inte visat tillräckligt stort intresse. Denna funktion kan skräddarsys helt efter vad som passar din verksamhet.
Lead nurturing
Lead nurturing hänger tätt ihop med begreppet workflows, se nedan. Det benämns även som att “värma leads”. Det handlar om att, på ett automatiserat sätt, kontinuerligt erbjuda relevant och intressant information till dina leads. Informationen kan vara värdeskapande innehåll som skickas ut via e-post. Syftet är att utbilda och guida leadsen till den punkt då de är redo att bli kontaktad av en säljare.
Workflows
Det som kallas “workflows” är hjärtat inom marketing automation. Ett workflow är ett skräddarsytt flöde som utför uppgifter baserat på regler. Flödet kan gå ut på att skicka en viss typ av information eller värdeskapande content till en viss målgrupp under en viss tid. Det finns oändligt med användningsmöjligheter med workflows, men främst är det ett grymt sätt att automatisera lead nurturing på. Efter att reglerna för flödet har satts upp arbetar flödet självständigt och värmer dina kontakter tills de är säljredo – medan du kan fokusera på annat.
CTA
CTA är en förkortning av call to action. Detta kan vara en knapp, bild eller länk i en text som fångar användarens uppmärksamhet och har som enda syfte att besökaren ska klicka på den. En CTA ska finnas naturligt i ett flöde och skapa värde för mottagaren. Syftet är att leda besökaren vidare till mer relevant content. Ofta leder den till en landningssida eller liknande för att driva besökare till konvertering.
MQL – Marketing Qualified Lead
Ett MQL är ett lead som klassas som redo att ta emot marknadsföring. Inom inbound marketing vill vi gärna kategorisera kontakterna för att se till att rätt information skickas ut vid rätt tillfälle. Vad som gör ett MQL kan enkelt definieras med hjälp av lead scoring, och är alltså helt anpassningsbart.
SQL – Sales Qualified Lead
Ett SQL har ofta värmts upp av marketing automation-systemet med relevanta mailutskick i ett flöde (workflow) och gjort ett lead redo för sälj. Kontakten har kanske besökt produktsidor, laddat ner material från webbsidan, klickat i utskickade mail och fyllt i ett kontaktformulär. Dags att koppla in dina säljare och göra affär!
Fortfarande osäker på hur ni ska lyckas med er marketing automation? Vi besvarar gärna dina frågor om allt ifrån lead scoring till hur ni bör tänka kring era tacksidor. Maila oss på hej@invise.se så hjälper vi dig!