A/B-test, del 2: Fördelar & nackdelar
Senast uppdaterad
Vi har nu tagit oss igenom grunden till A/B-test – vad det är för något, hur det funkar och vad man kan testa. Det här blogginlägget utgör del två av tre i min serie om A/B-test. I den här delen ska vi gå igenom fördelar och nackdelar med denna testmetod. Vi dyker ned i ämnet på en gång.
Här hittar du alla delar:
A/B-test, del 1: Vad är det & vad kan man testa?
A/B-test, del 2: Fördelar & nackdelar
A/B-test, del 3: Praktiska exempel
Fördelar med A/B-test
Med A/B-test kan du på ett smidigt sätt optimera din marknadsföring kontinuerligt. Testerna hjälper dig att driva besökarna mot målet, men gör det även lättare för dig att göra besökarnas upplevelse så trevlig och enkel som möjligt. Om du lyckas med en kombination av dessa är du på rätt väg. Upplevelsen ligger som grund till hur hela varumärket uppfattas, så jobba hela tiden med att optimera – och nöj dig aldrig. Även om era resultat är bra, kan de alltid bli bättre. A/B-test gör det möjligt för dig att dra konkreta slutsatser kring vad som funkar och inte funkar – baserat på faktiska resultat.
A/B-test utför du med fördel på dina riktiga besökare, inte en testgrupp. Du kan därför undvika den så kallade Hawthorne-effekten, att besökarna agerar annorlunda för att de vet om att de medverkar i ett test. Med A/B-test märker inte besökarna att du testar och du kan därför garantera att resultaten har hög reliabilitet.
Nackdelar med A/B-test
Låter det för bra för att vara sant? Även om det är en effektiv metod på många sätt, har den liksom allting annat, en baksida som du måste ta hänsyn till. För det första måste du vara beredd på att A/B-tester kräver en investering i tid. Vid varje test som du gör krävs ett visst antal besökare för att uppnå statistisk signifikans. Det kan därför ta längre tid än du planerat att få fram tydliga resultat. Eftersom dessa tester går ut på att jämföra två förslag i taget kan det vara en utmaning att snabba på och effektivisera processen.
För det andra är A/B-test en metod som kräver grundlig research. Du gör inte testerna för att det verkar kul, tyvärr. Syftet med testerna är att få tillräckligt med kunskap för att kunna presentera ditt budskap på ett enkelt och tydligt sätt när mottagarna vill ha det som mest. Då kan du ge dem en inspirerande och behaglig resa vidare i köpresan. Bakom kulisserna kan det däremot vara en utmaning att göra ett riktigt bra A/B-test, men resultaten du kan utvinna kan ha enorm betydelse för er konverteringsgrad. Se därför till att läsa på ordentligt för att få grundlig förståelse för helheten. Inga undanflykter.
Läs blogginlägget: ”Vad är en konvertering? Är det bara köp som räknas?”
För det tredje är A/B-test en mer utmanande testmetod än vad man kan tro. Bara för att du är noggrann och påläst betyder inte det att du kan garantera att resultaten är användbara. Risken är att resultatet inte visar någon signifikant skillnad mellan A och B. Ytterligare en faktor att ta hänsyn till är hur köpbeteende påverkas av utomstående faktorer, exempelvis vilken tid på året du gör testerna.
Missa inte den tredje och sista delen i serien om A/B-test där jag delar med mig av några praktiska exempel på hur testerna fungerat för oss och våra kunder:
Samla ännu mer kunskap – kika in vår kunskapsbank!