Marknad

Att göra samma sak annorlunda

Senast uppdaterad

Över semestern passade jag på att smita iväg ett par veckor för att få lite sol, bad och dricka ett gäng drinkar för att fira in det nya året. På min resa hade jag det oväntade nöjet att flyga med amerikanska Delta airlines, ett bolag jag flugit med tidigare men som inte fastnat i mitt minne då. Men den här gången förändrades detta rejält.

Det hela började när vi satte oss på planet och taxade ut för take-off och videon med säkerhetsinstruktioner drog igång. Till min stora förvåning tror jag att alla som såg den videon satt som fastnaglade i mer än 5 minuter och kollade noga på instruktionerna. Det Delta gjort var att ändra något tråkigt och inrutat till en ny och riktigt rolig upplevelse. Videon innehåller mängder med komiska anspelningar och lyckas med finess leverera budskapet om säkerhet samtidigt som den underhåller mottagaren.

Vi som reste gemensamt var alla överens om att den här säkerhetsinstruktionen var något helt annat än vad vi sett tidigare. Detta satte oss också i en väldigt positiv sinnesstämning till hela flygningen. Även service, mat etc var över vad vi hade förväntat oss och det tillsammans med den positiva starten gjorde helhetsintrycket mycket bra.

Skapa något oväntat av det förväntade med kreativitet, personlighet, humor och mod

Vad kan man då lära sig av detta? Jo att genom kreativitet, personlighet, humor och mod kan man göra det oväntade av något förväntat. Tänk bara på vad Delta har vunnit genom detta. Vi var 6 personer i vårt resesällskap, alla överens om att Delta levererade klart bättre än ex KLM som vi flög med hem. Inte nog med det, både jag och övriga är numera benägna att föra budskapet om Delta vidare. Jag till exempel gör ju det i det här blogginlägget.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

För att forska lite mer i vilka fördelar detta haft för Delta gjorde jag en sökning på Youtube på frasen ”delta airlines safety video”. Sen slog jag samman antalet visningar på de 5 första träffarna, totalt gav det 2 780 983 visningar. Samma sökning med KLM gav endast en träff där klippet var från flygbolaget KLM, det med 16 158 visningar.

Alltså kan alla företag vinna mycket på att göra något oväntat av det förväntade. Det ger inte bara ett väldigt positivt intryck för mottagaren, det är väldigt lätt med bloggar, sökfunktioner och sociala medier att detta sprids vidare vilket ger ytterligare ringar på vattnet. Så passa på att använda de tillfällen ni kan till att fängsla era kunder lite extra!

Här kan du se du klippet vi såg när vi flög med Delta:

Uppdatering 2018-02-22 – Delta Airlines har tagit bort den video vi såg i samband med att detta blogginlägg skrevs, men här är videon som ersätter den gamla. Och vi kan lugnt säga att denna är precis lika sevärd och förklarande för vad vi menar 🙂

Skriven av Fredrik Fernström