Att vänta med inbound marketing kan stå er dyrt
Senast uppdaterad
Med den utveckling som har varit de senaste åren inom den digitala världen står vissa saker klara. Kunden använder webben för att göra research och fatta köpbeslut. Kunder kan också hjälpa eller stjälpa andra verksamheter med vad man säger och skriver online.
Samtidigt har aktörer som oss på Invise jobbat hårt på att få företag att förstå vikten av inbound marketing. Och ärligt talat så märker vi stor skillnad idag mot bara för ett år sedan. Kännedomen om det vi gör har ökat enormt och är på mer eller mindre varje bolags läppar. Vi kan alltså anta med hög säkerhet att inbound marketing kommer bli en bestående del hos många aktörer inom de kommande åren. Det är helt enkelt ett måste för att möta dagens kunder.
Vart befinner vi oss idag
När jag skriver det här inlägget så har jag försökt göra en bedömning om var marknaden befinner sig när det kommer till inbound marketing. Till min hjälp tar jag Roger’s Bell Curve eller Diffusions of innovations som på ett överskådligt sätt visar hur en produkt eller tjänst normalt mognar och kommer ut på marknaden. Min högst personliga och ej testade bedömning är att vi befinner oss i slutet av Early adopters eller på sin höjd i början av Early majority.
Detta säger oss en hel del, bland annat att marknaden är mogen och att det förmodligen kommer gå fort nu så kommer många fler att satsa på inbound marketing.
Vad innebär detta för er som företag?
Först och främst vill jag betona att det fortfarande är perfekt läge att satsa på inbound marketing. Marknaden är mogen, systemen som används (marketing automation) är väl utvecklade och vi som leverantör (om ni tar oss till er hjälp) har hunnit samla på oss massa erfarenhet om hur man når resultat.
Med det sagt ska man alltså inte vänta för länge. Inbound marketing handlar till stor del om att skaffa sig följare och att bli hittad. Sociala medier och SEO är med andra ord centralt. Framgång inom dessa områden är i sin tur resultatet av konsekvent arbete i de sociala medierna varvat med content marketing som sprids och som genererar SEO resultat.
Detta är resultat som tar tid att uppnå och som växer med tiden. Ta oss som exempel, vi drar en stor del av vår trafik till invise.se via gamla inlägg som detta, Lever du på rekommendationer?, som jag skrev för 2 år sedan.
Vad händer om vi väntar?
Det ärliga svaret är att ni kommer få kämpa för att komma ikapp. Ni kommer behöva lägga mer tid och resurser på att nå snabba resultat för att komma ikapp. Att slå sig in och ta positioner i Googles träfflista när den redan är fylld med välarbetade resultat är betydligt svårare. Samma kan det vara med följare inom sociala medier, dessa kanske redan börjat följa flera av era konkurrenter och därmed blivit mättade.
För att inte tala om den samlade datan: med ett marketing automation system kan ni samla in värdefull information om era besökare och potentiella kunder under flera år. Detta kan i sin tur kopplas till ert CRM så att ni får berikade kunduppgifter i CRM systemet för både befintliga och potentiella kunder.
Sist men inte minst erfarenheten. Som med allt här i världen så kommer högre resultat med tid och erfarenhet. Allt detta blir ett gap som ni måste ta igen på era konkurrenter om ni väntar. Inte nog med det, ni ska ta igen detta gap när era konkurrenter redan står starka av att de skördar resultat från sin inbound marketing vilket gör dem framgångsrika.
Så mina råd lyder:
• Är ni fortfarande främmande för inbound marketing, besök vår Kunskapsbank och läs flera av våra guider (de är helt kostnadsfria)
• Är ni bekanta med Inbound marketing men har inte kommit igång, gå till handling idag. Ni behöver en strategi och ett marketing automation system till att börja med. Läs denna guide om ni vill veta mer: Så ser ni ROI på er inbound marketing
• Har ni satt igång med er inbound marketing fundera på hur mycket av er tid ni satsar på området, de troliga är att om ni dubblar er satsning kommer ni mer än dubbla resultaten på bara några månader eftersom potentialen fortfarande är så stor.