Marketing automation-system – vilket ska du välja?
Senast uppdaterad
Över 50% av alla företag idag använder någon form av marketing automation-system, och siffran stiger hela tiden. Inte så konstigt! Marketing automation är ett kraftfullt sätt att effektivisera och maximera marknadsföringen. Svårt att välja plattform? Vi har valt ut de sju bästa alternativen som finns på marknaden idag.
Att jobba med marketing automation ställer höga krav på mjukvaran som används. Det finns en uppsjö med program på marknaden som erbjuder automatiserad marknadsföring, men som skiljer sig åt en del när det gäller prisnivå och krav på kunskap från användaren. Det gäller såklart att hitta den mjukvara som passar just din verksamhets krav på funktionalitet, budget och kunskapsnivå.
Här listar vi de sju bästa marketing automation-systemen just nu, så att du kan få en bild av vilka som passar ert behov.
1. HubSpot Marketing Automation
HubSpots marketing automation är en av de mest kraftfulla alternativen i denna lista när det gäller funktioner (vilket såklart är anledningen till att vi själva valt att jobba med den). Det är också en av de mest populära systemen när det gäller kundupplevelse, enligt G2.com.
I HubSpot finns möjlighet att skapa både enkla och avancerade mailflöden (HubSpot kallar dem workflows). Man får en bra överskådlig bild av hela flödet och kan enkelt sätta upp regler för vad man vill ska hända med en specifik kontakt utifrån till exempel bransch, yrkesroll, interaktion på er hemsida med mera.
HubSpot har också fördelen att de har sammankopplad mjukvara för försäljning (Sales Hub), marknadsföring (Marketing Hub) och support (Service Hub). Alla delar integreras automatiskt i CRM:et och kan automatisera uppgifter sinsemellan, vilket ger stora kreativa möjligheter att effektivisera arbetet. Något som inte är möjligt om du använder separata system för de olika delarna.
Prisnivå: €€€
Här kan du läsa mer om olika HubSpot-priser
2. Ontraport
Ontraport är en automation-mjukvara som passar bäst för mindre företag. Systemet innehåller ett CRM och full marketing automation-funktionalitet, samtidigt som du också får flera andra bra funktioner som hjälper företaget att växa. Till exempel:
- Verktyg för e-postmarknadsföring
- Skapa landningssidor med formulär
- Rapporter och statistik
- Skicka sms
En av de mest värdefulla funktionerna med Ontraport är just deras fokus på rapporter och marknadsinsikter. Här får du en tydlig bild av hur väl dina kampanjer presterar.
Prisnivå: €€
3. SendinBlue
Förutom en bra marketing automation-mjukvara erbjduer SendInBlue flera andra funktioner, exempelvis lead scoring, e-post- och sms-marknadsföring, Facebook-integration och retargeting-verktyg.
De erbjuder även ett generöst gratisabonnemang med full marketing automation-funktionalitet och upptill 300 mail per dag.
Prisnivå: €€
Behöver du boosta din kompetens inom marketing automation? Signa upp dig på Invise exklusiva Marketing Automation Boot Camp – en snabbutbildning för marknadsförare
4. ActiveCampaign
ActiveCampaign är en integrerad mjukvara för e-postmarknadsföring, marketing automation och CRM för mindre företag.
Deras styrka ligger i det flexibla marketing automation-verktyget, vilket är ett av det mest omfattande på marknaden. Deras deliverability rate är även bland de högsta i branschen när det gäller e-postmarknadsföring, enligt EmailToolTester.
Systemet kan upplevas som svårt om man är nybörjare eller har låga tekniska kunskaper, men om man ger sig tid att lära sig så är det mycket användbart.
Prisnivå: €
5. Pardot
Pardot, som är en del av SalesForce, är en molnbaserad automationslösning som främst riktar sig till storföretag som har de tekniska förutsättningarna och tid att lära sig plattformen.
Det finns massvis med kraftfulla funktioner, från CRM-integration till e-postmarknadsföring, lead nurturing, lead scoring och ROI-rapportering som säkerställer att era kampanjer fungerar.
Du kan spåra alla interaktioner och använda predictive lead scoring baserat på de parametrar du bestämmer. Allt detta hjälper till att höja effektiviteten för er marknadsföring och skalar bort tidstjuvar för säljteamet.
Värt att notera är dock att Pardot inte är särskilt prisvärt och användbart för mindre företag.
Prisnivå: €€€€€
6. Marketo
Marketo, som funnits på marknaden ett tag, ägs numera av Adobe och är en del i deras marketing cloud.
I sig självt innehåller Marketo en rad användbara funktioner för marketing automation, e-postmarknadsföring och social. De har även en spännande funktion som riktar budskap till mobilen beroende på var mottagaren befinner sig.
Använder du även de andra programmen i marketing cloud som till exempel Adobe Campaign och Adobe Target så finns stora möjligheter av skapa riktade, optimerade och automatiserade budskap till era målgrupper.
Prismässigt riktar sig Marketo till stora företag med stora marknadsresurser.
Prisnivå: €€€€
7. Drip
Drip riktar sig primärt mot e-handel marketing automation. De har en av de mer “öppna” plattformarna och säger sig kunna fungera bra med vilken marknadsstrategi som helst.
Deras styrka ligger i e-postverktyget som är enkelt att använda och optimera. Övriga funktioner är bland annat automation workflows och multi-channel marketing. De lyckas även bra när det gäller personfiering och analyser.
Drip börjar på en prisnivå som passar för nystartade företag och entreprenörer och stegrar sedan upp i takt med att verksamheten och behoven växer.
Prisnivå: €