Back to basics: Vad är Inbound Marketing?
Senast uppdaterad
Leads, content marketing och marketing automation. Begreppen inom Inbound marketing är många och trots att marknadsföringsformen varit i hetluften länge är det långt ifrån alla har som koll på vad den faktiskt innebär. Här går vi ”back to basics” och lär dig skillnaden mellan traditionell marknadsföring och Inbound marketing.
Att förtjäna kunden
Researchar du en produkt före ett köp? Då är du långt ifrån ensam. 61 % av världens internetanvändare gör research online före de slår till för ett köp. Nära hälften börjar dessutom köpprocessen via någon av de stora sökmotorerna.
Medan traditionell marknadsföring och försäljning har fokuserat på att tvinga till sig din uppmärksamhet och få in så många nya kunder som möjligt på kortast möjliga tid (tänk stressade telefonförsäljare), är syftet med Inbound marketing att bygga en stark attraktionskraft och ett varaktigt förtroende för varumärket. Kunderna ska med andra ord hitta er, före ni hittar dem.
Traditionell marknadsföring och försäljning
- Reklam via annonsering, stora mailutskick eller exempelvis TV-shop.
- Kalla samtal, s.k. ”cold calls” till slumpmässigt utvalda personer.
- Små marginaler, snabb vinst, men även stora kostnader så fort du slutar att betala.
Inbound Marketing
- Frekvent och självklar närvaro i sociala medier.
- Informativt innehåll och hög transparens.
- Stark digital identitet via en optimerad hemsida.
- Väluppdaterade bloggar, informativa nyhetsbrev och självklar SEO.
- Varma leads – kundkontakt sker först efter att kunden visat intresse.
- Värdeskapande innehåll.
Genom lyckad Inbound marketing hamnar ni högt hos sökmotorerna, skapar en skara stolta ambassadörer och bygger ett varumärke som uppskattas av konsumenterna. Med ett omtyckt varumärke blir ni dessutom en ännu starkare aktör på marknaden och stannar on top of mind hos befintliga kunder. Schysst marknadsföring, på kundens villkor.
Traditionell marknadsföring och Inbound marketing skiljer sig alltså åt en hel del.
Därför vill vi såklart dela med oss av våra bästa tips kring Inbound som marknadsförings- och försäljningsmodell:
- Har du svårt med benämningarna? Här hittar du en ordlista med de 25 vanligaste begreppen som kan vara bra att ha koll på för att hänga med i snacket!
- Vill du fördjupa dig inom Inbound? Då är vår mest nedladdade guide ”Vad är inbound marketing?” ett hett tips.
- Return on investment. Får du tillbaka det du har investerat? Lär dig hur du räknar ROI på kalaset (ja, det går!) med vår guide ”ROI på er inbound marketing (så räknar du ut lönsamheten på din marknadsföring)”.
Känns det fortfarande lite oklart? Slå oss en signal eller skicka iväg ett mail så berättar vi mer!