Bättre SEO? Därför håller kvalitet och innehåll på att bli viktigare än inlänkar
Senast uppdaterad
I flera års tid har det inom SEO pratats om vikten av bra inlänkar. Med många länkar till din hemsida kan Google helt enkelt dra en slutsats att det måste finnas något av värde på hemsidan annars hade ju andra inte valt att länka till dig.
Jag har i ett tidigare blogginlägg poängterat vikten av att med SEO tänka långsiktigt och att försöka förstå hur Google resonerar, det kan du läsa här.
Nu kommer ytterligare bevis på att inlänkarnas betydelse troligtvis kommer avta och vikten av att ha en högkvalitativ hemsida med bra innehåll blir viktigare.
Varför tar innehåll och kvalitet över?
Som alltid så är trender något som kommer och går. Inlänkar kommer inte försvinna men för att fortsätta hålla kvaliteten hög i träfflistorna vill Google basera sitt ranking system mer och mer på vad de ser att deras användare verkligen gillar.
En inlänk är ett bevis på att någon annan vill länka till dig, så länge länken inte är köpt eller upprättad rent ur ett SEO mässigt perspektiv. Idag finns det oändligt med köpta länkar på webben. Alltså är det svårt för Google trots deras intensiva arbete att veta när en inlänk är ”äkta eller köpt”.
Innehåll som användarna har nytta av och vill dela
Google har nyligen ändrat sin information om hur man som Webmaster skall tänka för att ranka högt. Här kan du läsa en kort text om ranking från google.
Tidigare framgick det i texten att: webmasters kan öka sin ranking på en hemsida genom att öka antalet högkvalitativa länkar till hemsidan.
Numera har texten ändrats till: webmasters kan öka sin ranking på en hemsida genom att skapa högkvalitativa sidor som användare vill använda och dela.
Dela ersätter länkar
Fullkomligt logiskt tycker jag. Google försöker alltid hitta metoder för att veta vem som bäst förtjänar att hamna högst upp i sökmotorn. Där inlänkar länge tjänat som det objektiva beviset för att en hemsida är bra kan nu Google också mäta hur många väljer faktiskt att dela vidare information, för om man gör det så måste det finnas ett värde. Annars hade användaren inte valt att dela informationen vidare.
Ett till bevis på detta ger Google’s Matt Cutts som ofta kommer med uttalanden om vart SEOn är på väg. Han menar att ett av de fem vanligaste misstagen som görs inom SEO är att lägga för mycket vikt på länkbyggande. Mer om det inlägget här.
Min slutsats av detta är att som alltid: sätt användaren och kunden i centrum. Då vet du att du i första hand tar beslut som gynnar din målgrupp, detta ligger helt i linje med vad Google strävar emot