Marknad Sälj

Big Data kan röja stora hemligheter

Senast uppdaterad

Jag läste för ungefär ett halvår sedan en artikel i Forbes om hur det stora amerikanska företaget Target använde sig utav så kallad ”Big Data” (insamlandet av stora mängder information) för att ge sina kunder skräddarsydd reklam, baserad på insamlad information och statistik. Artikeln är en av de mest extrema jag läst och blev ett riktig uppvaknande om möjligheter och integritet kring information som vi konsumenter sprider när vi surfar och handlar.

Historien utspelar sig i USA där företaget Target anställt statistiker som skulle hjälpa dem att marknadsföra rätt åt sina kunder. Alla kunder som handlar hos Target får ett id-nummer som är kopplat till kundens kreditkort, namn och/eller email-adress.

Gravida är big business

Via id-numret kan Target samla in information om kunden baserat på vad hon handlar, hur ofta och hur mycket med mera. Target försökte då dra kopplingar mellan köpmönster och i detta fallet då graviditet. Detta eftersom en graviditet skapar ett stort köpbehov hos kunderna.

Target kunde via sin Big Data räkna ut om en konsument var gravid eller inte. Exempelvis kunde de se att en viss kvinna som tidigare hade köpt parfymerad hudlotion nu började köpa icke parfymerad lotion, något som gav utslag i Tagets algoritm och höjde konsumentens procent att vara gravid. Än så länge var det dock för tidigt för att börja skicka ut reklam om barnartiklar. De märkte även att en gravid kvinna runt den 20:e veckan in i graviditeten ofta handlade kosttilskott såsom kalcium, magnesium och zink. Allt eftersom kvinnan fortsatte att handla utvalda produkter på Target steg hon i deras algoritm för att vara gravid och fick till slut reklam om barnprodukter hemskickat.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

När Big Data vet mer än pappa

Ett sådant utskick till en ung kvinna som bodde hemma fick hennes pappa att tolka det som att Target försökte uppmana hans dotter att bli gravid. Pappan blev upprörd och åkte till sin lokala butik och skällde ut butikschefen (som inte hade någon aning om Targets användande av Big data) efter noter.

En tid därefter ringde pappan tillbaka till butiken och berättade med lite skam i rösten att han nu minsann hade pratat med sin dotter och att det tydligen hade pågått viss aktivitet i hans hus som han inte kände till. Targets algoritmer hade haft rätt – dottern visade sig mycket riktigt vara gravid.

Big Data ger mer affärer

Statistiker som jobbat fram Targets algoritmer heter Andrew Pope. Hans strategier och arbete med Big Data sägs vara en bidragande faktor till att Targets omsättning ökat från $44 miljarder 2002 till $67 miljarder under 2010.

Den här typen av marknadsföring och datainsamling är lite åt det extrema hållet men finns i alla våras vardag, även här i Sverige. Butikskedjors information om vad för mjölk och hur mycket mjölk du köper i veckan är ingen revolutionerande fakta i sig. Men slår man ihop stora volymer av datainsamling kring köpvanor av olika produkter, både fysiska och digitala, tillsammans med statistik så kan faktiskt din lokala butik veta mer om dig än vad dina allra närmaste gör.

Datainsamling och inbound marketing

Att arbeta med inbound marketing består även det av att samla in information om besökare. Med våra metoder kan du ta reda på vad dina besökare (och potentiella kunder) är intresserade av och anpassa kommunikationen därefter. Låter det intressant? Läs mer i vår guide ”Vad är inbound marketing?”.

 

Länk till artikeln i Forbes

Länk till företaget Target

Skriven av Fredrik Fernström