Bli ett mer likeable företag – del 1: Var lite otippad!
Senast uppdaterad
Något som företag rent historiskt fokuserat väldigt lite på, men som numera blivit en viktig kärnfråga, är hur de kan bli ett mer likeable företag. Det må kännas som ett flummigt ämne som inte hör hemma i en seriös diskussion om hur man tar sitt bolag framåt och når sina mål. Men likeability är viktigare än man kan tro!
Varför vara likeable? Räcker det inte med att vara stor och stark?
Att vara stor och stark är sällan något dåligt i företagsvärlden. Men David och Goliat-scenarion är inte sällsynta (Netflix vs Blockbuster och Spotify vs skivindustrin är bra exempel) – för ett stort bolag kan försvinna fortare än man tror. Att vara likeable fungerar som en extra livlina. Ett katastrofalt produktsläpp kan innebära att alla ens kunder överger en – men företag som är likeable har kraften i att deras kunder är mer som fans; de har överseende och kan blicka framåt, förbi en temporär dipp.
En av anledningarna till att Apple är så framgångsrika är just för att de är extremt uppskattade av sina kunder. Deras kunder försvarar dem så fort det dyker upp kontrovers och stannar med dem genom vått och torrt. För observera! Apple har inte enbart släppt fantastiska och banbrytande produkter – utan har ju sin beskärda del av fiaskon i bagaget. Men just eftersom deras kunder har en emotionell koppling till dem så kan de förlåta diverse fiaskon, och fokuserar istället på det som är positivt.
Var otippad – överraska dina besökare
Nu kanske du tänker “Vadå överraska? Vi är ett seriöst bolag inom xxx, vi kan inte hålla på och ”överraska” våra besökare. Det skulle inte motsvara de vi är!”. Men på den punkten håller jag inte med. Oavsett vad man jobbar inom så är det fullt legitimt att göra något oväntat som får ens besökare att haja till – för det är så man blir minnesvärd. Ingen minns ju personer eller företag som håller sig inom samma ramar som alla andra.
Här kommer det första tipset när det handlar om att våga överraska sina besökare!
Använd dina 404-sidor
När du försöker nå en URL som inte längre finns, eller som aldrig funnits, så hamnar du på 404-sidan. Det kan vara att du klickat på en länk till ett par slutsålda byxor på en webbshop eller att URL:en helt enkelt bytts ut och att man glömt peka om den gamla. Alla stöter vi regelbundet på 404-sidor, men det är oerhört sällan vi minns dem. Varför? Jo för att alla ser likadana ut, de är generiska. Generellt sett så står det bara: “404 Error – The page you are looking for doesn’t exist”, vilket inte är speciellt minnesvärt. Det kan faktiskt till och med vara störande.
Här har du en chans att med väldigt små medel göra ert företag lite mer minnesvärt.
Inom teknikföretag är det inte helt ovanligt att man designar sina 404-sidor så att det inte är generiska. Det kan vara med ett roligt budskap eller en komisk bild. Målsättningen är att få besökaren att dra på smilbanden och tänka “Det där var jag inte beredd på”. Effekten av det blir att de är mer benägna att komma ihåg ert bolag, och kanske till och med visa den roliga 404-sidan för en kollega, alla gillar ju roliga saker.
Tips: Kolla in vår egen 404-sida – för att få ett konkret exempel på hur jag menar!
Vad mer kan jag göra?
Tycker du det här känns som ett kreativt sätt att roa era besökare på? Bra! Då tycker jag att du direkt ska hoppa över och läsa del 2 i vår bloggserie om hur man kan bli ett mer likeable företag. För likeability räknas!