Bli ett mer likeable företag – del 2: Sätt er tonalitet
Senast uppdaterad
Tänk dig två identiska mejl. Ett börjar med ”Hej” och ett börjar med ”Tja”. Samma budskap i övrigt – men skillnaden är tydlig. Detta lilla inledande ord sätter tonen för hela meddelandet – och det går inte att sticka under stol med att tonaliteten gör väldigt stor skillnad kring hur ditt företag uppfattas. Jag tänkte spinna vidare i vår bloggserie om att bli ett mer likeable företag (här hittar du del 1) med just tonalitet – och hur ni pratar för att vara er själva!
I detta blogginlägg tänkte jag ta upp två saker:
- Hur låter er tonalitet?
- Vad vill ni förmedla med det ni säger?
Den röda tråden
Vi börjar med frågan ”Hur låter er tonalitet”? Finns det några direktiv i företaget som berättar hur ni faktiskt vill uppfattas? För om ni vill bli mer likeable genom er kommunikation – ja, då måste ni börja här: med riktlinjer! Det är viktigt att vara överens inom företaget om hur ni uppfattas, och att detta genomsyrar all text på er hemsida, era sociala medier, pågående maildialoger och mycket annat.
I dessa riktlinjer bör det också framgå vad det är ni vill förmedla. Är det trygghet och professionalitet, eller är ni av den mer avslappnade sorten och kan använda exempelvis smileys i er kommunikation?
En för avancerad jargong
Generellt har jag märkt att den typ av företag vi jobbar med länge har varit kvar i en förlegad idé om hur de vill uppfattas i ord och skrift. Ofta träffar vi B2B-företag som säljer komplexa produkter eller tjänster, och som vill förstärka en uppfattning av att vara experter genom att använda en för avancerad tonalitet. Men till vilken nytta? Det kan vara bra att framhäva sin kunnighet gentemot potentiella kunder, men inte till den grad att de har svårt att förstår vad ni egentligen sysslar med.
Så, om ni vet med er att ni använder er av en vässad och avancerad jargong: Är det för att ni vet att det uppskattas av era kunder på riktigt, eller är det snarare en form av ”bransch-skryt”?
Om mottagaren (oavsett om det är en medarbetare eller kund) måste anstränga sig för mycket för att ens förstå budskapet så är man fel ute. Då riskerar man att istället blandas ihop med alla andra på marknaden och genom att försöka säga för mycket kanske man inte får något sagt överhuvudtaget.
Min poäng är att alla företag vinner på att hitta sin egen tonalitet och mitt råd är att inte krångla till det för mycket! Så tänk ett varv till på denna fråga nästa gång: Vad vill ni förmedla med det ni säger, egentligen?
Vill du läsa mer om hur likeability kan gynna ert företag? Kolla då in del 1 och del 3 i vår serie.