Marknad

Därför borde du göra en content audit

Därför borde du göra en content audit

Senast uppdaterad

Du har ägnat en massa tid åt att skapa content genom åren, och nu har du knappt någon aning om vad som gömmer sig på sidan sju i arkivet. Guess what? Det är förmodligen något riktigt bra! I jakten på trender, nyheter och aktuella vinklar har vi en tendens att glömma bort att vi var riktigt skarpa på content – redan för några år sedan. Spara tid, pengar och vinn mer trafik genom att göra en ordentlig content audit.

Vad är en content audit (contentanalys)?

En content audit är en kvalitativ analys av innehållet på en webbplats. En contentanalys kan göras på en utvald del, som en kunskapsbank, några landningssidor eller ett bloggarkiv, men också på en hel webbplats. Syftet med en content audit är att uppdatera, optimera, utveckla och förädla det innehåll som redan finns. Oftast tillkommer det flera trevliga bieffekter, som en massa nya idéer. Dessutom är det en rätt skön ego-boost, eftersom du kommer upptäcka att “hey, det där som jag skrev 2017 var ju bättre än jag trodde”.

Gör en content audit med vår mall

Varför ska du göra en content audit?

Det finns många anledningar att optimera företagsbloggen. När HubSpot optimerade sitt bloggarkiv dubblade de antalet leads som genereras genom blogginlägg per månad och ökade de månatliga organiska visningar i sökmotorer med 106 %. Här listar vi de främsta skälen till att göra en content audit.

1. Du får fler besökare från Google

Genom att bara uppdatera och optimera ditt befintliga innehåll kan du få en massa ny och relevant trafik från Google. Och relevant trafik = potentiella kunder. Du har säkert sett i din statistik att många av dina gamla texter inte får särskilt mycket trafik. Men det behöver inte betyda att de är dåliga! Det handlar bara om att ingen vet om att de finns. Ja, du har en genväg till din blogg från startsidan. Men det är få som kommer in den vägen. Det säkraste sättet att få organisk trafik till sitt innehåll är:

  • Sökmotoroptimerade texter
  • Spridning i sociala medier
  • Länkar i mailutskick
  • Länkar från andra webbplatser

En contentanalys hjälper dig faktiskt med alla fyra. Genom att optimera dina äldre texter för ord som många i din målgrupp söker på har du större chans att öka trafiken. Du får också koll på vilket innehåll du kan sprida i dina egna kanaler, och som andra webbplatser kanske skulle vilja länka till.

Läs mer om SEO-effekterna av en content audit i vårt inlägg om hur du growth-hackar ditt bloggarkiv.

2. Uppdaterat och relevant content

“Mina gamla artiklar är inte relevanta längre så jag vill inte lägga tid på dem, det är bättre att göra nytt”, är en vanlig invändning.

Det finns en emoji för detta: 💸 

Självklart ska du alltid producera nytt content kontinuerligt, men är det inte bättre att ha en blogg där allt innehåll är relevant, istället för att betrakta texterna som engångsmaterial? Det brukar oftast räcka med att uppdatera några gamla siffror med den senaste statistiken, boosta texten med aktuell information eller vinkla om artikeln så att den funkar oavsett datum. När du gör detta kommer du att lära dig att försöka hålla dina texter tidlösa och spara nyhetsvinkeln till pressreleaser eller inlägg på sociala medier.

Alltså mindre:

“Igår på föreläsningen berättade Jöns Jönsson om årets jordgubbssäsong.”

Och mer:

“Jordgubbar har många användningsområden. Visste du att de till exempel används inom forskning?”

3. Rensa ut det gamla

En content audit hjälper dig att upptäcka små detaljer som har stor betydelse. Jöns Jönsson kanske inte ens jobbar kvar hos er längre. Oftast är bloggarkiv fulla med relevanta texter där inte bara tidsangivelsen är helt off. Många av personerna som förekommer i texterna avslöjar direkt att det är gammalt content. Om det dessutom är en text som drar hyfsad trafik till webbplatsen är det ännu mer akut. Det betyder ju att många vill läsa om det, men att ni just nu ger helt fel bild. Skriv om, var relevant och vinn besökarnas trovärdighet.

4. Led besökaren vidare

Vårt onlinebeteende består av att vi klickar oss vidare till något nytt som verkar intressant genom länkar vi tror är värdefulla. Det är så inbound marketing fungerar, och en bra text hjälper läsaren genom att guida hen till nästa grej. Till exempel är kanske du som läser detta intresserad av 9 viktiga steg för att skapa bra content, vår utförliga artikel om UX-writing eller våra populära handböcker Den stora contentguiden och Att skriva för webben.

Relevanta länkar och call to actions leder en potentiell kund vidare i köpresan. När du gjort din contentanalys uppdaterar du inte bara innehållet så att det blir bättre. Du uppdaterar också dina länkar, call to actions och optimerar ditt content för konvertering.

5. Återvinn dina bästa artiklar

När du är färdig med din contentanalys kommer du att ha en bra bild av vilket innehåll du har idag, vad som behöver förbättras och vilka ämnen du behöver skapa nytt content inom. Lägg tid på att få ut det mesta möjliga av varje artikel, film eller poddavsnitt du har i ditt arkiv genom att tänka till kring hur du kan återanvända det på olika sätt. Ett blogginlägg kan till exempel bli flera videor för sociala medier och ett poddavsnitt kan bli flera artiklar. Lär dig mer om hur du kan omvandla gammalt content till nya format.

6. Fräscha upp med nya bilder

När du gör din contentanalys kommer du säkert upptäcka att den där bilden som var populär på Unsplash för flera år sedan inte känns så het längre. Att byta ut gamla bilder så att de matchar ert nya bildspråk och ert varumärke gör också att inlägget känns aktuellt och intressant – oavsett om man kommer in från Google eller genom en länk i ert LinkedIn-flöde.

Så går en content audit till

En content audit består av två delar, där den första är en analys av innehållet och den andra är en implementering av de åtgärder du behöver göra.

Del 1: Analys

I contentanalysen tittar du på utvalda KPI:er som till exempel trafiksiffror för att se hur varje sida presterar i nuläget. Därefter gör du en kvalitativ genomgång av varje text och checkar av saker som vilket sökord innehållet bör optimeras för saker som:

  • Sökintention
  • Relevans
  • SEO-faktorer för on-page SEO
  • Call to actions
  • Internlänkning
  • Författare
  • Namn och tidsangivelser
  • Potential för att återvinna ditt content

Del 2 – Implementering

När du gjort din contentanalys samlar du alla rekommenderade actions i en lista (t ex Google Sheets). Med hjälp av det underlaget blir nästa steg att påbörja uppdateringen och beta av listan. Börja direkt med att återvinna och arbeta med dina nya idéer. Du sparar tid, och din målgrupp får en massa nytt och värdefullt content.

När du har genomfört en content audit kan du vara säker på att du har en optimal grund för tillväxt för organisk trafik på din webbplats! Sedan är det bara att blicka framåt.

Vill du också optimera ditt innehåll och öka trafiken? Ladda ned guiden för content audit

Skriven av Fredrik Fernström