Sälj

Dagens kunder utvecklas snabbare än vad säljarna hinner med

Senast uppdaterad

Låt säga att du är chef på ett mellanstort företag och ett nytt och för dig främmande problem uppstår. Vad du vet så lär ingen i organisationen veta lösningen på ditt problem, eller så är det helt enkelt så att alla andra är upptagna och du vill inte störa någon i teamet för att hitta lösningen. Vad gör du?

Du börjar leta information, snabbt. Du påbörjar din research online och hittar förhoppningsvis leverantörer på webben som utbildar dig. Som chef är det också rimligt att tro att du gör detta på någon udda, utanför-kontoret-tid när du hinner ta tag i problemet. När du kan sitta ostört och leta. På kort tid har du gått från att uppmärksammas om ditt problem till att ha identifierat en eller flera tänkbara lösningar.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Detta, kära läsare, är ett av dagens säljares största problem. Kunden har gått från frysboxen till glödhet och det har gått blixtsnabbt. I andra änden av detta sitter just säljarna som inom allt fler branscher har märkt att speciellt nykundsintaget blir tuffare och försöker hitta lösningar för att nå sina mål och ro in nya affärer. Men lösningen ligger kanske inte hos säljaren. Det krävs en större lösning än så, nämligen ett beslut på lednings och marknadsnivå som handlar om att bli den leverantör som dyker upp när kunden gör sin research. Och att vara den leverantör som har både kunskap och system för att genast identifiera och flagga den här kunden. En modell som säger till när det är dags för säljaren att ta över och ro hem affären. Det är inbound marketing i ett nötskal.

 

Skriven av Fredrik Fernström