Marknad Sälj Business

Den viktigaste faktorn inom hela er digitala marknadsföring

Senast uppdaterad

För flera år sedan pratades det en del om en enkel formel för att vinna fler klick i Google som löd 1+1=3. Det handlar om att synas högt upp i Googles organiska träfflista och i AdWords (sponsrade länkar träffarna) samtidigt. Spontant kan det verka onödigt att betala för AdWords annonser på sökord där man redan indexerar högt, varför betala för klicket när man kan få det ändå? Anledningen är enkel: 1+1=3. Det är helt enkelt så att företag som syns i båda träfflistorna samtidigt mer än dubblerar sin sannolikhet att få klicket. Det finns massa tänkbara förklaringar: det ger ett seriöst intryck, man tar upp en så stor andel av betraktarens skärmyta som möjligt och så vidare. Det här blogginlägget kommer handla om just detta, hur man med ett helhetstänk uppnår flera synergier som kan höja resultatet väldigt mycket.

Helheten är viktigast

Just den här formeln 1+1=3 har alltså fått mig att tänka på digital marknadsföring och vikten av ett helhetstänk. Jag vågar påstå att få förstår hur viktigt det verkligen är. För modellen 1+1=3 går att applicera på allt inom digital marknadsföring, man kan till och med dra det flera steg längre 1+1+1=5 (eller 6) osv. Låt mig förklara med några hypotetiska exempel:

Exempel 1

Vi börjar med SEO och sociala medier, det mesta pekar ju på att dessa två påverkar varandra väldigt mycket. Men SEO handlar normalt om arbete onsite och offsite (inte social medier). Låt säga att ni jobbar med SEO och sociala medier samtidigt men oberoende av varandra, målet med respektive område är bättre positioner och fler följare. Med bättre SEO får ni fler besökare vilket i sin tur kan leda till ökat intresse för er i sociala medier, där ni då är aktiva. Alltså får ni via besökarna också fler följare, dessa följare sprider förhoppningsvis det ni gör vilket ger ännu fler positiva synergier som ännu bättre SEO och ännu fler följare. Alltså 1+1=3. Ta bort det den ena delen (ex sociala medier) då kommer SEO-arbetet generera fler besökare men när de kollar upp er i sociala medier så kanske intresset svalnar om ni brister där. Alltså blir resultatet 1+0=1

Exempel 2

Här tar vi ett lite mer avancerat exempel:
Annonsering + Konvertering

Låt säga att ni annonserar för 10 000kr och får ut 1000 besökare av annonserna, normalt kanske ni har en avvisningsfrekvens om 35%. Alltså stannar 650 besökare på hemsidan, av dessa väljer 1% att kontakta er för vidare dialog. Formeln ser då ut som följer: ((1000*65%)*1%))= ca 7 st.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Nu tar vi samma exempel men lägger till två parametrar:
Annonsering + Analys & optimering + Content + Konvertering

Annonserna kostar fortfarande 10 000kr och ger 1000 besökare men tack vare en del analys och optimering har ni sänkt avvisningsfrekvensen till 20%. Med välskrivet och intressant content stannar besökarna dessutom längre och konverteringen är högre, låt säga 2%. Formeln ser då ut som följer:
((1000*80%)*2%))=16

Här ser vi alltså ett exempel där man genom att jobba med flera faktorer kan påverka resultatet väldigt mycket. Exempel 2 visar vad som ofta är skillnaden mellan positivt och negativt ROI på sin annonsering. Tänk också på att arbete som analys & optimering samt content är skalbart. Om annonseringen ökar men statistiken kvarstår så kan man alltså lika gärna lägga 100 000kr på annonsering och få ut 10000 besökare och 160 konverteringar utan att kostnaden för analys, optimering och content ökat en krona.

Slutsats

I princip alla svenska företag jobbar endast med vissa delar av sin digitala marknadsföring och nöjer sig med det. Vi vet det av erfarenhet från att träffa kunder och av att vi utfört över 600 anlayser på mellanstora svenska företag. Till exempel jobbar många hårt med sin SEO men uppdaterar och analyserar sällan sin hemsida. Andra lägger pengar på annonsering men jobbar inte med content och sociala medier, vilka båda två är viktiga delar när någon som sett era annonser kollar upp er lite mer.

Ju mer jag tänkt på detta desto fler exempel kommer jag på. Hälsa är en bra liknelse, bra hälsa är ofta en kombination av flera faktorer som bra kost, träning, sömn. Det räcker inte att lyckas med bara ett av områdena. En fantastisk bil är en bil som är bra på alla punkter, den har inte bara en bra motor eller är snygg. Allt måste fungera ihop för att skapa ett enastående resultat.

Personligen tror jag att alla företag kan bli bättre på det här med helheten. Ingen kan förneka att webben är ett viktigt beslutsunderlag för våra kunder. Köparen gör helt enkelt sin research online innan eller under en köpprocess. Därför att det så viktigt att jobba med företagets hela digitala närvaro och vinna just de fördelar som jag tar upp i det här inlägget.

Så till alla er som tycker att den digitala världen är komplicerad och som känner med er att ni kan bli bättre inom ett eller flera områden online. Tänk på att det ni redan gör blir troligtvis lidande om ni inte tänkt på helheten eller är beredda att satsa på helheten. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, det är därför inbound marketing är så framgångsrikt eftersom det är en helhetsstrategi som tar ansvar för hela processen. Det kräver att man blir framgångsrik inom samtliga områden: webb, analys, seo, content, sociala medier, konvertering och leadshantering. Räkna på den formeln: 1+1+1+1+1+1+1

Vill du lära dig mer?

Ladda ner våra guider:

• 14 enkla tips för en bättre digital närvaro

• Responsiv webb

• Så fångar du läsaren

Skriven av Fredrik Fernström