Marknad

Den här informationen vågar vi inte släppa

Senast uppdaterad

Om du är någorlunda insatt i inbound marketing så har du förstått att content-marketing är en viktig del i arbetet med inbound. Bra content används till att driva trafik, skapa intresse och konvertera leads.

Här tänkte jag skriva lite mer om det här med ”bra content”. Vad är det egentligen och framför allt, vilken information vågar ni dela med er utav?

Vad vågar ni dela med er av?

När ni börjar attrahera trafik och konvertera leads med ert content så är det viktigt att hålla rätt nivå. Ni får inte lägga er på en för avancerad nivå för då är den enda som har glädje av informationen era konkurrenter (ingen annan kommer förstå vad ni snackar om). Lägger ni er istället på en för låg nivå med låg eller ingen kärlek i det ni gör så blir era potentiella kunder snabbt besvikna och ni skapar mer badwill än något annat.

När ni väl hittat rätt nivå brukar den stora oron komma. Speciellt för många av våra kunder som oftast är bolag som säljer sin kompetens i form av konsulttjänster, utbildningar och strategiarbeten.

– ”Om vi ger bort vår kunskap vad ska vi då ta betalt för?”

Detta brukar vara en helt obefogad oro. Jag ska förklara varför!

Det tar tid att bli bra på något och ingen är bra på allt!

Om ni tar betalt för er kunskap och kompetens så utgår jag från att ni är bra på det ni gör. Annars kommer ingen i långa loppet att vilja betala för det. Och är ni bra på det så finns det mycket bakom: utbildning, erfarenhet och insikter som kommer med tiden. En kund som har respekt för detta, alltså en kund som förstår att man i princip alltid får vad man betalar för, kommer också inse att denna inte kan bli lika bra som du är på ditt område.

Så vad är det jag säger: att ni ska dela med er av content som ingen förstår och därmed kommer de att anlita er. Nej absolut inte.

Ni ska dela med er av sådan kunskap som hjälper kunden att förstå vad ni gör och sådan kunskap som kunden enkelt kan tillämpa själv för att göra skillnad i sin verksamhet. Den kunden som får information av er ”gratis” och använder informationen till att få resultat kommer att:

  • Bygga en relation till er och det ni gör
  • Tro på det ni säger och står för
  • Vara säker på att er kunskap gör skillnad
  • Dra slutsatsen att om ni ger bort information gratis som verkligen gör skillnad så har ni ännu mer att erbjuda om man väl anlitar er
Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Så se till att våga bjuda på riktigt värdefull kunskap. Som har betydelse för kunden men som ändå är på en rimlig nivå så att kunden kan förstå och tillämpa det själv. Den typen av information kommer ändå att spridas, gör inte ni det så gör någon annan det.

Jag brukar säga att alla bolag som har stort kunnande och erfarenhet inom sitt område bör ge bort 10-20% av sin kompetens för att kunna ta bra betalt för resterande 80-90%. Att försöka ge bort mer gör ändå sällan någon nytta för då hamnar ni på en för avancerad nivå. Att ge bort mindre eller försöka vara hemlighetsfull kommer få er att verka bakåtsträvande och kan ge signalen att er kunskap är så ”enkel” att vem som helst kan göra det. Då har ni positionerat er fel och byggt en felaktig bild av er som leverantör och måste bygga en starkare bild av era personer och förmågan de har att göra skillnad för en kund.

Skriven av Fredrik Fernström