Recruiment marketing

Den traditionella rekryterings­processen är död!


I det här inlägget reder jag ut vad employer brandning och inbound recruiting är, varför de behöver varandra och varför det är det nya sättet att attrahera, motivera och behålla dina medarbetare på.

Vad är employer branding?

För att förstå begreppet employer branding måste man börja med att förklara vad ett employer brand är. Alltså vad dina potentiella, nuvarande och tidigare anställda tycker och tänker om ditt företag som arbetsplats. Deras tankar och känslor är nämligen ditt employer brand – ditt arbetsgivarvarumärke.  

För att du ska attrahera, motivera och underhålla dina medarbetare behöver du stärka ditt employer brand. Det är den här processen som kallas för employer branding – att tillsammans med dina medarbetarna ta fram ett arbetsgivarerbjudande som skapar stolthet internt och attraherar externt. 

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Exempel på employer branding-aktiviteter:

  • Karriärsida – bakom kulisserna där ni är transparenta och ärliga med vilka ni är
  • Medarbetarfilmer/case – hur en dag på er arbetsplats ser ut
  • Sociala medier – kanal som bara fokuserar på employer branding, tex Facebook
  • Rekryteringskampanjer
  • Introduktioner – film eller liknande som skickas ut innan en anställd börjar
  • Personalhandbok – regler, policys, värderingar (ett levande dokument som presenteras på ett roligt och enkelt sätt)
  • Employee Engagement – låt alla medarbetare vara engagerade i sociala medier och i diskussionen , det ska komma från dem!

Vad är inbound recruiting?

Inbound recruiting är en metod för att skapa mål- och varumärkesanpassat innehåll med syfte att öka kännedomen om ditt arbetsgivarvarumärke och engagera framtida rekryteringar. Genom att nyttja din inbound marketing-strategi som du använder för att attrahera, underhålla och behålla kunder, använder du samma metod för att attrahera, rekrytera och behålla kandidater.

Employer branding + Inbound recruiting = Sant

Employer branding är budskapet du vill förmedla och inbound recruiting hjälper dig att på ett strategiskt sätt sprida detta budskap till målgruppen. För att fånga in leads (i detta fall potentiella kandidater) pushar ni ut employer branding-content i sociala medier. När en person har blivit en lead kan ni skicka ut rätt innehåll till personen. Det kan vara filmer, berättelser eller blogginlägg om saker företaget har hittat på osv.

Strategin handlar om att attrahera potentiella kandidater redan innan de själva letar efter ett nytt jobb. På så sätt får potentiella kandidater veta hur det är att arbeta på ditt företag och kan själva avgöra om de delar samma värderingar, passar in och vill arbeta på din arbetsplats. Smart va?

Här är fler lästips:

Bli ett mer likeable företag – del 1
Bli ett mer likeable företag – del 2
Hur blir ni ett omtyckt företag?

Kanske inte riktigt än, men det är inte långt kvar. Idag handlar det inte bara om att skriva en bra platsannons för att attrahera kandidater, utan det viktigaste för att både attrahera och behålla talanger är ditt arbetsgivarvarumärke – ditt employer brand. Och varför skriver jag om detta? Både för att jag brinner för området, men också för att inbound marketing är det perfekta hjälpmedlet. 

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer